این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۳۱-۳۹

عنوان فارسی بررسی نقش میانجی‌گری دشواری تنظیم هیجانی بین اضطراب سلامتی و اضطراب حالت در بزرگسالان ایرانی در زمان همه‌گیری کرونا ویروس
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی‌گری دشواری تنظیم‌ هیجانی بین اضطراب‌ سلامتی و اضطراب‌ حالت در زمان همه‌گیری کرونا ویروس است.روش کار: پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه بزرگسالان ایرانی است که در بازه‌ی آوریل و می 2020 در شهر مشهد زندگی می‌کردند. از این میان370 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه‌های اضطراب حالت- صفت اسپیلبرگر (STAI)، مقیاس دشواری‌ تنظیم هیجانی (DERS) و پرسشنامه اضطراب سلامتی (HAI-18) جمع‌آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل معادلات ساختاری انجام شد.یافته ها: نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهند که مولفه‌های اضطراب سلامتی شامل ابتلا به بیماری (02/0=sig)، پیامدهای بیماری (02/0=sig) و نگرانی کلی سلامت (01/0=sig)، به ترتیب با اندازه اثرهای 27/0، 30/0 و 14/0- به واسطه دشواری تنظیم ‌هیجانی بر اضطراب حالت اثر معناداری دارند (Sig< 0.05)؛ که افزایش (کاهش) مولفه‌های ابتلا به بیماری و پیامدهای بیماری از اضطراب سلامتی با افزایش (کاهش) دشواری تنظیم ‌هیجانی، منجر به افزایش (کاهش) اضطراب ‌حالت می‌شوند. اما افزایش نگرانی کلی سلامت (کاهش) به واسطه کاهش (افزایش) دشواری تنظیم‌ هیجانی، منجر به کاهش (افزایش) اضطراب حالت می‌گردد.نتیجه گیری: کسانی که زیر مقیاس‌های"ابتلا به بیماری" و "پیامدهای بیماری" بالاتری در اضطراب سلامتی دارند، در موقعیت‌هایی که سلامتی آن‌ها در خطر است، اضطراب بیشتری را ادراک می‌کنند. اما افرادی که زیر مقیاس"نگرانی کلی سلامت" بالاتری دارند تنظیم هیجانی بهتری داشته و اضطراب کمتری را در این موقعیت‌ها ادراک می‌کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب سلامتی، اضطراب حالت، تنظیم هیجان، کرونا ویروس

عنوان انگلیسی The mediating role of emotion regulation difficulty between health anxiety and state anxiety in Iranian adults during Coronavirus pandemic
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The aim of the present study was to investigate the mediating role of emotion regulation difficulties between health anxiety and state anxiety during coronavirus pandemic.Materials and Methods: The present study is a descriptive-correlation of structural equations. The statistical population of the study includes all Iranian adults who lived in Mashhad between April and May 2020 from which 370 Iranian adults were selected as the sample by the convenient sampling method. The Spielberg State-Trait Anxiety Inventory (STAI), the Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS) and the Health Anxiety Inventory (HAI-18) were used. Data analyzed using Pearson correlation method and structural equation analysis.Results: The results show that the components of health anxiety, which include getting sick (P=0.02), patient outcomes (P=0.02), and general health concerns (P=0.01), have a significant effect on state anxiety through the emotion regulation difficulties with effects of 0.27, 0.30 and -0.14, respectively. Increasing (decreasing) the getting sick and the patient outcomes components of health anxiety increases (decreases) the state anxiety by increasing (decreasing) the emotion regulation difficulties. However, increasing (decreasing) general health concerns lead to a decrease (increase) in state anxiety by decreasing (increasing) emotion regulation difficulty.Conclusion: Individual who have higher subscales of "getting sick" and "patient outcomes" in health anxiety perceive more anxiety in situations where their health is at risk. But people with higher "general health concerns" subscale have better emotion regulation and perceive less anxiety in these situations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Coronavirus, Emotion regulation, Health anxiety, State anxiety

نویسندگان مقاله محمد آرش رمضانی | Mohammad Arash Ramezani
Founder and faculty member of Iranian Emotion-Focused Therapy Institute, Tehran, Iran
موسس و عضو هیأت علمی انستیتو هیجان‌مدار ایران، تهران، ایران

میلاد شیرخانی | Milad Shirkhani
M. A. student of clinical psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

مسعود رضوان حسن‌آبادی | Masoud Rezvan Hasanabad
MS. in family counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University of Tehran, Tehran, Iran
کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

درسا مظاهری اسدی | Dorsa Mazaheri Asadi
M. A. student of clinical psychology, Faculty of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روان‌پزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

امیرحسین صادقی | Amirhosein Sadeghi
M. A. student of clinical psychology, Faculty of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روان‌پزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jfmh.mums.ac.ir/article_17923.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات