این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۴۹-۵۶

عنوان فارسی اثربخشی درمان فراتشخیصی در نشانگان بالینی، تنظیم شناختی هیجان و تحمل آشفتگی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی درمان فراتشخیصی در نشانگان بالینی، تنظیم شناختی هیجان و تحمل آشفتگی دانشجویان بود.روش کار: جامعه آماری این مطالعه بالینی شامل کلیه دانشجویان دانشگاه‌های شهر مشهد بود. تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به ‌صورت تصادفی در یک گروه آزمون (15 نفر) و گروه شاهد (15 نفر) جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس تحمل آشفتگی سیمونز و گاهر، پرسشنامه راهبردهای تنظیم هیجان گروس و جان و مقیاس افسردگی اضطراب و استرس بود. پس از اجرای پیش آزمون، گروه آزمون مداخله درمان فراتشخیصی را طی10 جلسه­ی دو ساعته دریافت نمودند. تحلیل داده­ها با کمک آمار توصیفی و تحلیل واریانس با ارزیابی مکرر و نرم افزار SPSS نسخه 26 انجام شد.نتایج: بر اساس نتایج بین دو گروه دانشجویان در نمرات نشانگان بالینی، تنظیم شناختی هیجان و تحمل آشفتگی تفاوت معنیداری دیده می شود (05/0>P).نتیجه­گیری: به نظر می رسد که درمان فراتشخیصی در نشانگان بالینی، تنظیم شناختی هیجان و تحمل آشفتگی دانشجویان موثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تنظیم هیجان، تحمل آشفتگی، شناخت، درمان فراتشخیصی، نشانه های بالینی

عنوان انگلیسی The effectiveness of transdiagnostic treatment in clinical symptoms, cognitive emotion regulation, and distress tolerance of university students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The present study aimed to evaluate the effectiveness of transdiagnostic treatment in clinical symptoms, cognitive emotion regulation, and students' distress tolerance.Materials and Methods: The statistical population of this clinical trial included all students of Mashhad universities. Among them, thirty students were selected by the convenient sampling method and randomly assigned to an equal experimental group and a control group. The instruments included Simmons and Gaher Distress Tolerance Scale (DTS), Gross and John emotion regulation questionnaire, and Depression, Stress and Anxiety Scale (DASS). After performing the pretest, the experimental group received transdiagnostic treatment intervention in 10 two-hour sessions. Data analyzed using descriptive statistics and analysis of variance with repeated measures and SPSS 26 software.Results: Based on the findings, there were significant differences between experimental and control groups in the scores of clinical symptoms, cognitive emotion regulation, and distress tolerance (P< 0.05). Conclusion: It seems that transdiagnostic treatment is effective in clinical symptoms, cognitive regulation of emotions, and distress tolerance in university students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Clinical symptoms, Cognition, Distress tolerance, Emotion regulation, Transdiagnostic treatment

نویسندگان مقاله آفرین صادقی اردوبادی | Afarin Sadeghi Ordoubadi
Ph.D. student, Department of Psychology, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran
دانشجوی دکتری، گروه روان شناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران

زهرا باقرزاده گل مکانی | Zahra Bagherzadeh Golmakani
Assistant professor, Department of Psychology, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran
استادیار، گروه روان شناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران

مهدی امیری | Mahdi Amiri
Assistant professor, Department of Clinical Psychology, Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
استادیار گروه روان شناسی بالینی، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد،مشهد، ایران

احمد منصوری | Ahmad Mansouri
Assistant professor, Department of Psychology, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran
استادیار، گروه روان شناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران


نشانی اینترنتی https://jfmh.mums.ac.ir/article_17938.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات