این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۶۳-۷۳

عنوان فارسی بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی بر تحمل پریشانی و تنظیم شناختی هیجان در سوء مصرف کنندگان مواد
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اساس بسیاری از اختلالات روانشناختی ریشه در کیفیت زندگی دارد. هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی بر تحمل پریشانی و تنظیم شناختی هیجان در سوء مصرف کنندگان مواد بود.روش کار: جامعه آماری شامل مردان بالای 20 سال مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیاد در مشهد در سال 1398 بود. تعداد پنجاه نفر انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمون (25 نفر) و شاهد (25 نفر) تقسیم شدند. گروه آزمون 10 جلسه مهارت آموزی بر اساس کیفیت زندگی دریافت کرده و گروه شاهد هیچ مداخله ای دریافت نکردند. پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ) و مقیاس تحمل پریشانی (DTS) توسط شرکت کنندگان در پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری 3 ماهه تکمیل شد. داده ها با استفاده از آزمون کوواریانس اندازه گیری مکرر و با نرم افزار SPSS تحلیل شدند.یافته ها: از نظر تنظیم شناختی هیجان و تحمل پریشانی، بعد از مداخله، بین گروههای آزمون و شاهد تفاوت معنی داری وجود داشت (01/0P<). همچنین، میانگین نمرات تنظیم هیجان شناختی و تحمل پریشانی در گروه آزمون قبل و بعد از مداخله و مرحله پیگیری تفاوت معنی داری داشت (001/0P<).نتیجه گیری: به نظر می رسد که آموزش مهارتهای مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی، بر تحمل پریشانی و تنظیم شناختی هیجان در سوء مصرف کنندگان مواد، موثر است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحمل پریشانی، تنظیم شناختی هیجان، سوء مصرف مواد، درمان مبتنی بر کیفیت زندگی

عنوان انگلیسی The effectiveness of Quality of Life Therapy (QOLT) on distress tolerance and cognitive emotion regulation in substance abusers
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The basis of many psychological disorders is rooted in quality of life. The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of education based on improving quality of life on tolerance of distress and cognitive emotion regulation in substance abusers.Materials and Methods:The statistical population of men over 20 years old referred to addiction treatment centers in Mashhad city, Iran in 2019. Fifty individuals were selected and randomly divided into experimental (n= 25) and control (n= 25) groups. The experimental group received 10 sessions of skills training based on quality of life and the control group did not receive any experimental test. The Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ) and the Distress Tolerance Scale (DTS) questionnaires were completed by the participants in the pre-intervention, post-intervention and 3-month follow-up. Data were analyzed by repeated measure Covariance with SPSS software.Results: There was a significant difference between the experimental and control groups regarding cognitive emotion regulation and distress tolerance after intervention (P< 0.01). Also, the mean scores of cognitive emotion regulation and distress tolerance were significantly different in the experimental group before, after the intervention and the follow-up phase (P< 0.001).Conclusion: Based on the findings, it seems that training in skills based on improving quality of life on distress tolerance and cognitive emotion regulation is effective in substance abusers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله cognitive emotion regulation, Distress tolerance, quality of life therapy, substance abuse

نویسندگان مقاله حمیدرضا قنبری | Hamidreza Ghanbari
Ph.D. in psychology, Department of Psychology, Hekmat Razavi Institute of Higher Education, Mashhad, Iran
دکترای روان شناسی، گروه روان شناسی، موسسه آموزش عالی حکمت رضوی، مشهد، ایران

نرگس ابراهیمی ثالث | Narges Ebrahimi Sales
MS. in family law, Department of Law, Sabzevar Branch, Islamic Azad University, Sabzevar, Iran
کارشناسی ارشد حقوق خانواده، گروه حقوق، واحد سبزوار، دانشگاه آزاد اسلامی، سبزوار، ایران

شیما جمالی | Shima Jamali
MS.c. student, Department of Psychology, Hekmat Razavi Institute of Higher Education, Mashhad, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روان شناسی، موسسه آموزش عالی حکمت رضوی، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی https://jfmh.mums.ac.ir/article_18159.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات