این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۲۲، شماره ۴، صفحات ۲۱۱-۲۱۶
عنوان فارسی
مقایسه مهارت های اجتماعی بین فرزندان خانواده های تک فرزند و چند فرزند
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: با توجه به افزایش نرخ خانواده های تک فرزند ، این مطالعه با هدف مقایسه مهارت های اجتماعی بین فرزندان خانواده های تک فرزند با خانواده های چند فرزند انجام شد.روش کار: این مطالعه توصیفی- تحلیلی در سال 2016 در مدارس ابتدایی گرگان انجام شد. شرکت کنندگان شامل 336 کودک 9 تا 12 ساله بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. پرسشنامه مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت توسط والدین و معلمان تکمیل شد. داده ها توسط نرم افزار SPSS ، آزمون t و آمار ANOVA تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: در این مطالعه 366 کودک 9 تا 12 ساله (150 دختر و 216 پسر) وارد شدند. در میان این کودکان ، 163 نفر تک فرزند بودند و 203 نفر از آنها حداقل یک خواهر و برادر داشتند. مهارتهای اجتماعی در فرم ویژه معلم، تفاوت معنی داری را بین دو گروه نشان داد (01/0> P). میانگین نمره مشکلات رفتاری و کفایت تحصیلی در هر دو فرم والدین و معلم، تفاوت معنی داری بین دو گروه نداشت. کودکانی که والدینی با مدرک تحصیلی بالاتر و مادران شاغل داشتند دارای نمرات بالاتری در کفایت تحصیلی بودند.نتیجه گیری: بر اساس یافته ها ، نمرات مهارت های اجتماعی در فرزندان خانواده های چند فرزند بیشتر از فرزندان تنها است. کودکانی که دارای والدین با تحصیلات بالا هستند، از کفایت تحصیلی بالاتر و مشکلات رفتاری کمتری نسبت به همسالان خود با والدین با تحصیلات پایین برخوردار هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تک فرزندی، مشکلات رفتاری، مهارت های اجتماعی، والدین
عنوان انگلیسی
Comparing social skills between children of single-child and multiple-children families
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Considering the increasing rate of single-child families, this study aimed to compare social skills between children of single-child families with multiple-children families.Materials and Methods: This descriptive-analytical study conducted in 2016 among primary schools in Gorgan. The participants included 336 children aged 9-12 years. They were selected through cluster sampling method. Gersham and Elliott's social skills questionnaire was completed by parents and teachers. The data analyzed by SPSS software, t-test, and ANOVA statistics.Results:In this study, 366 children aged 9 to 12 years (150 girls and 216 boys) were entered. Among these children, 163 were single-child, and 203 of them had at least one sibling. Social skills in the teacher's special form showed a significant difference between the two groups (P< 0.01). The mean score of behavioral problems and academic adequacy in both parent and teacher forms did not differ significantly between the two groups. Children who had parents with higher educational degrees and employed mothers received higher scores in educational adequacy.Conclusion: Based on the findings, that scores of social skills are higher in children of multi-children families than single children. Children who had high-educated parents have higher educational adequacy and less behavioral problems than their peers with low-educated parents.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Behavioral Problems, Parent, Single child, social skills
نویسندگان مقاله
فیروزه درخشان پور | Firoozeh Derakhshanpour
Associate professor of child and adolescent psychiatry, Golestan Research Center of Psychiatry (GRCP), Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran
دانشیار فوق تخصص روان پزشکی کودک و نوجوان، مرکز تحقیقات روان پزشکی گلستان، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
عفیفه خسروی | Afifeh Khosravi
Sports Medicine Research Center, Neuroscience Institute, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
پژوهشگر مرکز تحقیقات پزشکی ورزشی، پژوهشکده علوم اعصاب، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
آزاله خواجوی | Azaleh Khajavi
General practitioner, Golestan Research Center of Psychiatry (GRCP), Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran
پزشک عمومی، مرکز تحقیقات روان پزشکی گلستان، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
نجمه شاهینی | Najmeh Shahini
Assistant professor of psychiatry, Golestan Research Center of Psychiatry (GRCP), Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran
استادیار روان پزشکی ، مرکز تحقیقات روان پزشکی گلستان، دانشگاه علوم پزشکی گلستان،گرگان،ایران
لیلا کاشانی | Leila Kashani
Assistant professor of psychiatry, Golestan Research Center of Psychiatry (GRCP), Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran
استادیار روان پزشکی ، مرکز تحقیقات روان پزشکی گلستان، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
زنیره سلیمی | Zanireh Salimi
Assistant professor of psychiatry, Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
استادیار روان پزشکی ، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
https://jfmh.mums.ac.ir/article_16866.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات