این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۲۲، شماره ۴، صفحات ۲۴۷-۲۵۶
عنوان فارسی
ارزیابی مدل فراتشخیصی لینچ برای اختلالات درونیسازی در رابطه با هراس اجتماعی: مدلیابی معادلات ساختاری
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: مدل لینچ، یک مدل فراتشخیصی جدید است که به تبیین اختلالات درونی سازی میپردازد. مطالعه حاضر، بخشهای مهم این مدل را در رابطه با هراس اجتماعی، به عنوان یک اختلال درونیسازی، مورد بررسی قرار میدهد.روش کار: در این مطالعه، 521 دانشجو از سه دانشگاه (دانشگاه تهران، دانشگاه شاهد و دانشگاه آزاد- واحد علوم پزشکی تهران) در سال تحصیلی 95-1394 با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و از طریق پرسشنامه هراس اجتماعی، مقیاس کمالگرایی چندبعدی فراست (خردهمقیاسهای کمالگرایی ناسازگارانه)، پرسشنامه دوسوگرایی در ابراز هیجان، مقیاس امنیت و لذت اجتماعی و پرسشنامه مشکلات بینفردی مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری، نرم افزارهای SPSS نسخه 22 و AMOS نسخه 22 مورد تحلیل قرار گرفتند.یافتهها: مدل ذکر شده برازش خوبی را نشان داد ( :9/2؛ RMSEA: 06/0؛ CFI: 98/0؛ GFI: 98/0؛ AGFI: 96/0). مطابق با نتایج به دست آمده، سبک مقابلهای بیشکنترلگرایانه (شامل بیشکمالگرایی، دوسوگرایی هیجانی، مشکلات بینفردی و فقدان امنیت اجتماعی) میانجی رابطه بین کمالگرایی والدینی و هراس اجتماعی هستند (اثر غیرمستقیم کمالگرایی والدینی بر هراس اجتماعی از طریق بیشکنترلگری: 35/0، 001/0 p <).نتیجهگیری: به نظر می رسد که مدل فراتشخیصی لینچ برای اختلالات درونیسازی در زمینه هراس اجتماعی مورد تایید باشد. بر این اساس، کمالگرایی ناسازگارانه والدینی به سبک مقابلهای بیشکنترلگرانه منجر میشود؛ این سبک مقابلهای نیز به نوبه خود به هراس اجتماعی منجر میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خود کنترلی، مدل فراتشخیصی، هراس اجتماعی، دانشجویان
عنوان انگلیسی
Evaluation of Lynch’s transdiagnostic model for internalizing disorders regarding social phobia: Structural equation modeling
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Lynch’s model is a new transdiagnostic model that explains the development of internalizing disorders. The present study has examined essential parts of this model regarding social phobia as an internalizing disorder. Materials and Methods: In this study, 521 students were recruited from three universities (Tehran University, Shahed University, and Islamic Azad University-Tehran Medical Branch) in the academic year of 2015-2016 using the convenience sampling method. They responded to the Social Phobia Inventory, Frost Multidimensional Perfectionism Scale (maladjusted perfectionism subscales), Ambivalence over Expression of emotion Questionnaire, Social Safeness and Pleasure Scale and the Inventory of Interpersonal Problems. Data analyzed through structural equation modeling, SPSS-22, and AMOS-22 software. Results:The model showed good fit ( : 2.9, RMSEA: 0.06, CFI: 0.98, GFI: 0.98, AGFI: 0.96). According to the results, over-controlling coping style (including over-perfectionism, emotional ambivalence, interpersonal problems and lack of social safeness) mediates the relationship between parental perfectionism and social phobia (indirect effect of parental perfectionism on social phobia via over controlling: 0.35, p < /em>< 0.001). Conclusion: It seems that Lynch’s transdiagnostic model for internalizing disorders got support regarding social phobia. Accordingly, the parental maladaptive perfectionism leads to an over-controlling coping style. This coping style, in turn, leads to social phobia.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Self control, Social phobia, Transdiagnostic model
نویسندگان مقاله
خدیجه علوی | Khadije Alavi
Ph.D. in clinical psychology, Assistant professor, University of Bojnord, Bojnord, Iran
دکترای روانشناسی بالینی، استادیار گروه روانشناسی دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران
محمدعلی اصغری مقدم | Mohammad Ali Asghari Moghadam
Ph.D. in clinical psychology, Professor, Department of clinical psychology, Shahed University,
دکترای روانشناسی بالینی، استاد گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شاهد، ایران
عباس رحیمی نژاد | Abbas Rahiminezhad
Associate professor, Department of psychology, Tehran University,
دکترای روانشناسی، دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
حجت اله فراهانی | Hojjatollah Farahani
Department of psychology, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
دکترای روانشناسی، استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jfmh.mums.ac.ir/article_17035.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات