این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۲۲، شماره ۴، صفحات ۲۵۷-۲۶۶
عنوان فارسی
درک تجربۀ دانشجویان دکتری روان شناسی از شایستگی های هیجانی یادگیری
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: شایستگی هیجانی یکی از مهمترین عوامل مرتبط با یادگیری تحصیلی قلمداد می شود. تجربیات دانشجویان از شایستگی هیجانی، بسیار اهمیت دارد و باید مورد توجه قرار گیرد. لذا هدف این پژوهش، شناسایی و توصیف تجربه شایستگی های هیجانی یادگیری در دانشجویان دکتری روانشناسی بود. روش کار: مطالعه با رویکرد کیفی و روش پدیدار شناسی انجام شد. تعداد 15 دانشجو با نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و در طول سال تحصیلی 97-1396 در دانشگاه محل تحصیلشان مورد مصاحبه قرار گرفتند. داده ها به صورت مکتوب درآمد و با روش فنومنولوژی ترکیبی ون مانن مورد پژوهش قرار گرفت.یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل، حدود دویست و پنجاه کد اولیه بود که نهایتاً در شش مضمون ظهور یافت که عبارت بودند از: شناخت هیجان های خود، مدیریت و کنترل هیجانی، روابط میان فردی مناسب، توجه به هیجان های دیگران و همدلی، موقعیت و شرایط اجتماعی، و تعادل در شناخت و هیجان. همچنین تعدادی زیرمضمون، توصیف کننده این مضامین بودند.نتیجه گیری: شناخت هیجان های خود یکی از اجزای اصلی این تجربه به شمار می رفت. دانشجویان با مدیریت هیجانی خود سعی می کرده اند تا یادگیری بهتری داشته باشند. بخش آموزشی دانشگاه و اساتید روانشناسی می توانند از این یافته ها در هرچه بهتر و مثبت ترکردن تجربه دانشجویان روانشناسی از شایستگی های هیجانی یادگیری بهره گیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پدیده شناسی، شایستگی هیجانی، یادگیری
عنوان انگلیسی
Understanding the experience of Ph.D. students in psychology of the emotional competences in learning
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Emotional competence is considered as one of the most important factors related to academic learning. Students' experiences of emotional competence are very important and should be considered. Therefore, the aim of this study was to identify and describe the experience of emotional learning competencies in PhD students in psychology. Materials and Methods: The study was performed with a qualitative approach and phenomenological method. Twenty-five students were selected by purposeful sampling and interviewed at the university where they were studying during the academic year of 2017-2018. The data were written and analyzed using van Mann's combined phenomenology method. Results: The results of the analysis were about two hundred and fifty initial codes, which finally appeared in six themes: recognizing your emotions, managing and controlling your emotions, proper interpersonal relationships, paying attention to the emotions of others, and so on. Empathy, social status, and balance in cognition and excitement. A number of sub-themes also described these themes. Conclusion: Recognizing self-emotions was one of the main components of this experience. With their emotional management, the students tried to learn better. The educational department of the university and the professors of psychology can use these findings to improve the students’ experience of emotional competences in learning.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Emotional competence, Learning, phenomenology
نویسندگان مقاله
سما سادات | Sama Sadat,
Ph.D. student in educational psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran
دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
اسکندر فتحی آذر | Eskandar Fathi Azar
Professor, Department of educational sciences, Tabriz University, Tabriz, Iran
استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
یوسف ادیب | Yousef Adib
Professor, Department of educational sciences,Tabriz University, Tabriz, Iran
استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
نشانی اینترنتی
https://jfmh.mums.ac.ir/article_17095.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات