این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۳۸، شماره ۵۷۴، صفحات ۲۸۹-۲۹۵
عنوان فارسی
تأثیر آموزش مبتنی بر روانشناسی مثبت بر افسردگی، اضطراب، استرس و شاخصهای کنترل قند در زنان مبتلا به دیابت نوع ۲: یک مطالعهی کارآزمایی بالینی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: دیابت نوعی بیماری متابولیک مزمن با شیوع رو به افزایش است که عوارض مختلفی از جمله افسردگی دارد. درمان جامع این بیماری، مستلزم ارزیابی و درمان مشکلات روانی این بیماران میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر رویکرد روانشناسی مثبت بر شاخصهای سلامت روان و کنترل قند خون بود. روشها: مطالعهی حاضر، از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی شاهددار بود که در سال 1397 در مرکز جامع سلامت امام علی (ع) شهر اصفهان انجام شد. 80 نفر به صورت در دسترس از پایگاههای بهداشتی مرکز انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه مورد و شاهد (40 = n در هر گروه) قرار گرفتند. هر دو گروه، تحت مراقبتهای معمول سیستم بهداشتی بودند. گروه مورد، علاوه بر آن، 8 جلسهی آموزش روانشناسی مثبت و 4 جلسه تمرین در منزل دریافت کردند. پرسشنامهی Depression, anxiety and stress scale-21 (DASS-21)، آزمایشهای قند خون ناشتا و Glycated hemoglobin (HbA1c)، قبل و بعد از مداخله مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: قبل از مداخله بین دوگروه اختلاف معنیداری از نظر HbA1c و Fasting blood sugar (FBS) وجود نداشت، اما بعد از مداخله، میانگین HbA1C در گروه مورد به صورت معنیداری کمتر از گروه شاهد بود. همچنین، کاهش نمرهی افسردگی، اضطراب و استرس در گروه مورد معنیدار بود. با تعدیل اثر نمرهی سلامت روان، تفاوت معنیداری در HbA1C بعد ازمداخله در دو گروه مشاهده نشد. نتیجهگیری: روانشناسی مثبت بر روی کاهش افسردگی، اضطراب، استرس و همچنین، کنترل HbA1C مؤثر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دیابت قندی، استرس، روانشناسی مثبت، افسردگی، HbA1C،
عنوان انگلیسی
The Effect of Positive Psychology-Based Education on Depression, Anxiety, Stress, and Glycemic Control in Patients with Diabetes Mellitus: A Randomized Clinical Trial Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Diabetes mellitus is a chronic metabolic disease with an increasing prevalence that has many complications such as depression. The comprehensive management of the disease requires assessment and treatment of mental problems. The aim of this study was to assess the effect of stress management based on positive psychology on mental health and glycemic control. Methods: This randomized controlled clinical trial study was conducted in Imam Ali Health Care Center, Isfahan City, Iran, in 2018. 80 women with diabetes mellitus were selected from the health center using convenience sampling method, and were assigned randomly to two groups of control (n = 40) and intervention (n = 40). Both groups were under routine health care. In addition, the intervention group received 8 sessions of positive psychological education and 4 sessions of homework. The Depression, Anxiety, and Stress Scale-21 (DASS-21) questionnaire, fasting blood sugar (FBS), and glycated hemoglobin (HbA1C) were evaluated before and after the intervention. Findings: There was no significant difference in HBA1C and FBS between the two groups before intervention, but after it, the mean of HbA1C in the intervention group was significantly lower than that of the control group. Moreover, depression, anxiety, and stress scores significantly decreased in the intervention group, but there was no significant difference between the two groups. By modulating the effect of mental health score, there was no significant difference in HbA1C after intervention within the two groups. Conclusion: Positive psychology is effective in decreasing depression, anxiety, and stress, as well as controlling HbA1c in women with diabetes mellitus.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Diabetes mellitus,Stress,Depression,HbA1C,Positive psychology
نویسندگان مقاله
آناهیتا بابک |
مرکز تحقیقات روانتنی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سیده زینب موسوی |
دانشجوی پزشکی، کمیتهی تحقیقات دانشجویی، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
مهدی داستانپور |
نشانی اینترنتی
http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/12148
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-2481883.pdf
کد مقاله (doi)
10.22122/jims.v38i574.12148
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات