این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
، جلد ۲۰، شماره ۴، صفحات ۵۱۹-۵۳۲
عنوان فارسی
اثربخشی طرحواره درمانی گروهی بر اضطراب اجتماعی و علائم اختصاصی آن در افراد نابینا و کمبینا
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی طرحواره درمانی گروهی بر اضطراب اجتماعی و علائم اختصاصی آن در افراد نابینا و کمبینا بود. روش کار: این پژوهش یک مطالعه نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. بدین منظور جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیۀ افراد نابینا و کمبینای موسسه آموزشی نابینایان ابابصیر شهر اصفهان بود که به روش نمونهگیری در دسترس، 26 شرکت کننده انتخاب شدند و به صورت تصادفی (13 نفر) در گروه آزمایش و (13 نفر) در گروه کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش مطابق با پروتکل طرحواره درمانی یانگ 10 جلسه (بهصورت هفتگی) تحت آموزش قرار گرفتند، در حالیکه گروه کنترل هیچگونه آموزشی را دریافت نکردند. دادهها به روش خودگزارش دهی (شاخص هراس اجتماعی) جمع آوری گردید و با اســـتفاده از آزمون کوواریانس بهوسیله نرمافزار SPSS-21 تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: یافتهها تفاوت معناداری میان اضطراب اجتماعی در گروه آزمایش در زمان ورود به طرح، بلافاصله پس از درمان و یک ماه پس از درمان را نشان داد؛ اما در گروه کنترل تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: یکی از درمانهای مفید و پربازده برای اختلالات مقاوم، مبهم و درازمدت که ریشه در دوران کودکی دارند «طرحواره درمانی» ابداعی یانگ میباشد و گروهی بودن فرآیند درمان نیز از عوامل مهم اثربخشی این مدل درمانی در پژوهش حاضر محسوب میشد
کلیدواژههای فارسی مقاله
اضطراب اجتماعی، طرحواره درمانی گروهی، افراد نابینا و کمبینا
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Group Schema Therapy on Social Anxiety and Its Specific Symptoms in Blind and Visually Impaired People
چکیده انگلیسی مقاله
Background & objectives: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of Group schema therapy on social anxiety and its specific symptoms in blind and visually impaired people. Methods: This study was a semi -experimental study with pre-test, post-test and follow-up test with a control group. For this purpose, the statistical population of study, included all blind and low-vision people admitted to Isfahan's Ababasir Educational Institute. 26 participants were selected by available sampling and were randomly assigned to the experimental group (13 persons) and the control group (13 persons). The experimental group was trained on 10 sessions (weekly) according to schema therapy in Yang protocol, while control group did not receive any training. Data were collected by self-report method (Social Phobia Inventory) and analyzed using covariance test by SPSS-21 software. Results: Results showed a significant difference between social anxiety in the experimental group, when entering the study, immediately after treatment, and 1 month after treatment; but no significant difference was observed in the control group. Conclusions: One of the useful and effective treatments for refractory, ambiguous and long-term disorders that have their roots in childhood is Yang's scheme therapy and also, group therapy is one of the most important factors in the effectiveness of this treatment model in the present study.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Social anxiety, Group Schema Therapy, Blind and Visually Impaired People
نویسندگان مقاله
مرضیه گشولی | Marzieh Gashouli
Department of Psychology, Faculty of Humanistic and Social Sciences, Ardakan University, Yazd, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، یزد، ایران
عذرا محمدپناه اردکان | Azra Mohammadpanah Ardakan
Department of Psychology, Faculty of Humanistic and Social Sciences, Ardakan University, Yazd, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، یزد، ایران
آزاده چوبفروش زاده | Azadeh Choobforoushzadeh
Department of Psychology, Faculty of Humanistic and Social Sciences, Ardakan University, Yazd, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، یزد، ایران
نشانی اینترنتی
http://jarums.arums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1365-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی- روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده
مقاله اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات