این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۳۱، شماره ۲۰۵، صفحات ۵۲-۶۱

عنوان فارسی بررسی تمایزها و تشابه های سوگیری توجه در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی نوع II و افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: مرز بین اختلال دو قطبی و اختلال شخصیت مرزی همواره بحث برانگیز بوده است. علی‌رغم اهمیت موضوع، مطالعات اندکی به‌طور مستقیم این دو گروه از بیماران را مقایسه کرده‌اند. هدف این مطالعه مقایسه نیمرخ شناختی بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی و شخصیت مرزی از منظر سوگیری توجه بود. مواد و روش‌ها: در این مطالعه علی- مقایسه‌ای، سوگیری توجه در 52 بیمار مبتلا به اختلال دو قطبی نوع II و 50 بیمار مبتلا به اختلال شخصیت مرزی مراجعه‌کننده به کلینیک‌های روان‌شناختی و روان‌شناسی شهرستان بابل، ارزیابی و با گروه کنترل سالم (50 نفر از کادر درمان) مقایسه شد. داده‌های جمع‌آوری شده از آزمون رایانه‌ای تکلیف شناختی کاوش نقطه (Dot-probe) و پرسشنامه درجه‌بندی مانیای یانگ با روش آماری تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین سنی و جنسیت (زن، مرد) گروه‌های نمونه اختلالات دوقطبی II 1/73±00/25 سال، (52 ،48) درصد و شخصیت مرزی 2/87±27/33 سال، (61، 39) درصد و گروه کنترل سالم 2/34±26/47 سال،(50 ،50 ) درصد بود. بر اساس یافته‌ها، میانگین نمرات و انحراف استاندارد سوگیری توجه در افراد سالم و افراد مبتلا به اختلالات دوقطبی II و مرزی به ترتیب برابر 6/57±11/36(0/0012=P)، 6/85±19/67 (0/0025=P) و 5/85±16/ 26 (0/003=P) بود. استنتاج: هر دو گروه بالینی در تکالیف سوگیری توجه عملکرد ضعیف‌تری نسبت به گروه کنترل سالم داشتند. بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی نقص‌های بیش‌تری را در سوگیری توجه نسبت به بیماران اختلال شخصیت مرزی و کنترل سالم نشان دادند. این تفاوت‌ها، پیشنهاد می‌کند که ابعاد شناختی ممکن است به روشن‌سازی مرزهای بین این دو اختلال کمک کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال شخصیت مرزی، اختلال دوقطبی II ، سوگیری توجه، تکالیف شناختی

عنوان انگلیسی Differences and Similarities in Attentional Bias between Patients with Bipolar II Disorder and Borderline Personality Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: The boundary between bipolar disorder and borderline personality disorder has always been a matter of debate. Despite the importance of this issue, only a few studies have directly compared these two groups. The main purpose of this study was to compare the cognitive profile of patients with bipolar disorder and borderline personality disorder in terms of attentional bias. Materials and methods: In this causal-comparative study, attentional bias was compared between 52 patients with bipolar II disorder and 50 patients with borderline personality disorder attending cognitive disorder and psychological clinics in Babol, Iran. Also, 50 healthy individuals were studied as control group. Dot-probe task was done and Young Mania Rating Scale was completed. Data were then analyzed using independent T-test. Results: The mean age and sex (F and M) of patients with bipolar II and borderline disorders and healthy controls were 25±1.73 (52% and 48%), 27.33±2.87 (61% and 39%), and 26.47±2.34 (50% and 50%), respectively. Mean scores for attentional bias in control group and patients with bipolar II and borderline disorders were 11.36±6.57 (P=0.0012), 19.67±6.85 (P=0.0025), and 16.26±5.85 (P=0.003), respectively.   Conclusion: In current study, both patient groups had poor performance in attentional bias tasks compared with control group. Patients with bipolar disorder showed more deficits in attention bias than patients with borderline personality disorder and healthy individuals. According to the differences in attention bias found in this study, cognitive studies may help to clarify the boundaries between bipolar disorder and borderline personality disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله borderline personality disorder, bipolar disorder type II, attention bias, cognitive tsaks

نویسندگان مقاله مریم تقوی جلودار | Maryam Taghavijeloudar
PhD Student in Psychology, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری روان‌شناسی ، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

روشنک خدابخش پیرکلانی | Roshanak Khodabakhsh Pirkalani
Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran
دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

زهره خسروی | Zohreh Khosravi
Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran
استاد، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-14870-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات