این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۳۱، شماره ۱۹۸، صفحات ۱۵۹-۱۶۸

عنوان فارسی ارزیابی کیفیت آموزش دستیاری در گروه های آموزشی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال ۱۳۹۸: یک مطالعه ترکیبی
چکیده فارسی مقاله  سابقه و هدف: آموزش بالینی فرصت مناسبی است تا دانشجو بتواند خود را در زمینه‌های دانش، مهارت بالینی، اخلاق، ارتباط با بیمار، حل مشکل و تصمیم‌گیری محک بزند و بدین صورت خود را برای حرفه‌ای که در آینده انتظارش را می‌کشد، آماده کند. مطالعه حاضر با هدف "ارزیابی کیفیت آموزش دستیاری در گروه‌های آموزشی بالینی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران در سال 1398" صورت گرفت. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر نوعی مطالعه ترکیبی است که در فاز اول، مطالعه کیفی و از نوع تحلیل محتوایی و در فاز دوم، مطالعه کمی پیمایشی مبتنی بر پرسشنامه بود. در فاز کمی تعداد 140 دستیار از 15 گروه آموزشی به شیوه غیر احتمالی انتخاب شد. بارم‌دهی گویه‌های پرسشنامه تکمیل شده با الگوی لیکرت 5 نقطه‌ای صورت گرفت. در نهایت داده‌ها جمع‌آوری و مورد تحلیل آماری قرار گرفت. جهت تحلیل محتوا از رویکرد کیفی گرانهیم و لوندمن استفاده شد و جهت صحت و استحکام مطالعه از معیارهای پیشنهادی گوبا و لینکلن استفاده شد. یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان داد که درصد رضایت‌مندی دستیاران در قسمت‌های امکانات رفاهی 6/19، زمان استراحت در کشیک 7/24، رعایت عدالت آموزشی 36، لاگ بوک 3/39،اسکیل لب 8/55 و واسپاری مسئولیت 5/54 درصد بود. برگزاری گزارش صبحگاهی، راند بالینی صبحگاهی و عصر/ شب، گرند راند و آزمون OSCE با برخورداری از تواتر بیش از 75 درصد در گروه‌های آموزشی از وضعیت مناسب برخوردار بودند. استنتاج: این مطالعه نشان داد، بسیاری از برنامه های آموزشی در وضعیت نسبتاً مطلوب و یا نامطلوب قرار دارند و در اولویت‌های مداخله‌ای ما قرار می‌گیرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش بالینی، آموزش دستیاری، ارزیابی آموزش، آموزش پزشکی

عنوان انگلیسی Quality of Different Residency Programs in Mazandaran University of Medical Sciences, 2019: A Mixed Method Study
چکیده انگلیسی مقاله  Background and purpose: Clinical education is a good opportunity for students to test themselves in different areas, including knowledge, clinical skills, ethics, communication with patients, problem solving, and decision making. This will help them in getting prepared for future position. The present investigation aimed at studying the quality of different residency programs in Mazandaran University of Medical Sciences, 2019. Materials and methods: We conducted a combined study. In first phase a qualitative study using content analysis was performed and in second phase, a quantitative survey was carried out using a questionnaire. In quantitative phase, 140 assistants were selected from 15 educational groups via nonprobability sampling. The participants were asked to complete survey items with a five-point Likert scale. Graneheim and Lundman qualitative approach was used for content analysis and Goba and Lincoln criteria were used to assess the accuracy and robustness of the study. Results: According to findings, residents' satisfaction with welfare facilities, rest time on duty, educational justice, log book, skill lab, and responsibility assignment were 19.6%, 24.7%, 36%, 39.3%, 55.8%, and 54.5%, respectively. The respondents were satisfied with morning reports, morning and evening clinical rounds, evening grand rounds, and OSCE test (more than 75%). Conclusion: This study showed that many educational programs are in a relatively unfavorable situation that should be among our intervention priorities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله clinical education, assistant training, training evaluation, medical education

نویسندگان مقاله علی شجاع | Ali Shoja
Medical Student, Faculty of Medicine, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشجوی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

فروزان صادقی محلی | Forouzan Sadeghimahalli
Assistant Professor, Medical Educational Development Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran Department of Physiology, Faculty of Medicine, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

آرش اخلاقی | Arash Akhlaghi
Assistant Professor, Medical Educational Development Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

سیاوش مرادی | Siavash Moradi
Assistant Professor, Medical Educational Development Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-7594-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات