این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۳۱، شماره ۱۹۷، صفحات ۶۵-۸۰

عنوان فارسی تاثیر شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر رفتار های ارتقا دهنده سلامت دانش آموزان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: نوجوانی دوره مهم وحیاتی است که با تغییرات جسمی، عاطفی و تکاملی همراه است. هدف از مطالعه حاضر تعیین تاثیر مشاوره با رویکرد ذهن آگاهی بر رفتارهای ارتقا دهنده سلامت دانش آموزان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی بود. مواد و روش‌ها: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی است که در سال 1398 در دبیرستان‌های دخترانه میبد انجام شد و 86 دانش‌آموز مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی به روش تصادفی به دوگروه مداخله (43نفر) و کنترل (43 نفر) تقسیم شدند. گروه مداخله جلسات مشاوره بارویکرد ذهن آگاهی را طی 8 جلسه هفتگی دریافت کردند. ابزار مطالعه شامل پرسشنامه‌های مشخصات دموگرافیک، رفتارهای ارتقادهنده سلامت والکر و PSST بود، متغیر پیامد مطالعه نمرات رفتارهای ارتقادهنده سلامت بود که در ابتدای مطالعه، اتمام هفته هشتم و دوازدهم اندازه‌گیری شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با 19SPSS، و آزمون‌های T مستقل، اندازه‌گیری‌های مکرر و تعقیبی LSD انجام گرفت. یافته‌ها: بین گروه‌ها از نظر متغیرهای دموگرافیک، تفاوت آماری معنی‌داری مشاهده نشد(05/0P>). قبل از مداخله تفاوتی بین دو گروه از نظر میانگین نمره رفتارهای ارتقا دهنده سلامت وجود نداشت (161/0P=) اما بلافاصله بعد و یک ماه بعد از مداخله میانگین نمره در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل، (001/0>P) افزایش آماری معنی‌داری مشاهده شد. استنتاج: بکارگیری مشاوره ذهن‌آگاهی می‌تواند تغییراتی مؤثر و بنیادی در رفتارهای نوجوانان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی ایجاد نموده و دستیابی به جامعه‌ای سالم را میسر می‌نماید.   شماره ثبت کارآزمایی بالینی : 1N20200308046720IRCT  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ذهن آگاهی، رفتارهای ارتقادهنده سلامت، سندرم پیش از قاعدگی، دانش‌آموزان

عنوان انگلیسی Effect of Mindfulness- based Cognitive Therapy on Health Promoting Behaviors in Students with Premenstrual Syndrome: A Randomized Clinical Trial
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Adolescence is an important and vital stage of life that is associated with physical, emotional, and evolutionary changes. The purpose of this study was to investigate the effectiveness of mindfulness-based counseling approach on health promoting behaviors in adolescents with premenstrual syndrome (PMS). Materials and methods: A quasi-experimental study was conducted in 86 students with PMS selected from high schools in Meybod, Iran 2019. They were randomly divided into intervention group (n= 43) and control group (n= 43). The intervention group attended counseling sessions based on mindfulness approach for 8 sessions/2 hours/ a week. Demographic characteristics were recorded and Health-Promoting Lifestyle Profile II (HPLP-II) and premenstrual symptoms screening tool (PSST) were administered. The scales were completed in both groups at beginning of the study, and at weeks eight and 12 after the intervention. Data analysis was performed in SPSS V19 applying independent t-test, repeated measures test, and LSD test. Results: There was no significant difference between the two groups in demographic variables (P>0.05). Before the intervention, there was no difference between the two groups in mean scores for health-promoting behaviors (P= 0.161), but, compared to the control group, the mean scores for health-promoting behaviors in intervention group showed significant increase immediately and one month after the intervention (P< 0.001). Conclusion: Mindfulness- based cognitive therapy was found to be effective in improving health promoting behaviors in students with PMS which could create effective and fundamental changes in adolescents' behaviors towards achieving a healthy society.   (Clinical Trials Registry Number: IRCT20200308046720N1)  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mindfulness, health-promoting behaviors, premenstrual syndrome, students

نویسندگان مقاله مریم دافعی | Maryam Dafei
Associate Professor, Research Center for Nursing and Midwifery Care, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
دانشیار، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران

حسن زارعی محمود آبادی | Hassan Zareei Mahmoodabadi
Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
دانشیار، دپارتمان روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه یزد، یزد، ایران

علی دهقانی | Ali Dehghani
Associate Professor, Department of Biostatistics and Epidemiology, Faculty of Public Health, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
دانشیار، گروه آمار و اپیدمیولوژی ، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران

فرحناز مرادی محمود آبادی | ّFarahnaz Morady
MSc Student in Counseling in Midwifery, Student Research Committee, Faculty of Nursing and Midwifery, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
. کارشناس ارشد مشاوره در مامایی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-13407-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مامائی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات