این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۳۱، شماره ۱۹۵، صفحات ۳۷-۵۵
عنوان فارسی
مقایسه عملکرد کودکان مبتلا به اختلال زبانی رشدی، کودکان مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا و کودکان طبیعی در مهارت های نظریه ذهن و زبان
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: نظریه ذهن (TOM) یک توانایی شناختی برای درک باورها، عواطف و خواستههای خود و دیگران است که تکامل آن به رشد مناسب دیگر مهارتهای شناختی از جمله زبان نسبت داده میشود. هدف از مطالعه حاضر مقایسه عملکردهای زبانی دستوری و واژگانی و مهارتهای TOM دو گروه کودکان مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا (HFA) و اختلال زبانی تکاملی (DLD) با کودکان طبیعی و بررسی ارتباط بین مهارتهای زبانی و TOM است. مواد و روشها: آزمودنیهای این مطالعه مقطعی، 50 کودک 11-6 ساله فارسی زبان در سه گروه مبتلا به DLD (14n=) ، مبتلا به HFA (11n=) و طبیعی (25n=) بودند. مهارتهای زبانی آزمودنیها با شاخصهای واژگانی و نحوی حاصل از تحلیل نمونه گفتار روایتی و آزمون تصویری بیان دستور فارسی (PEGT) و مهارتهای TOM از طریق آزمون نظریه ذهن فارسی ارزیابی شدند. نتایج با نرمافزار 22 SPSS و آزمون های آماری ANOVA و همبستگی پیرسون و یا معادلهای ناپارامتریک آنها، آزمون کروسکال- والیس و اسپیرمن تحلیل شدند. یافتهها: اگرچه در عمده شاخصهای نحوی و واژگانی و مهارتهای TOM بین کودکان مبتلا به DLD با HFA تفاوت معنادار وجود نداشت(05/0
کلیدواژههای فارسی مقاله
نظریه ذهن، اختلال زبانی تکاملی، اوتیسم با عملکرد بالا، نحو، واژگان
عنوان انگلیسی
Comparing Theory of Mind Skills and Language Performance between Children with Developmental Language Disorder, High-Functioning Autism, and Typically Developing Children
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Theory of Mind (TOM) is a cognitive ability to understand the beliefs, emotions, and desires of oneself and others, and its development is associated with proper development of other cognitive skills, including language. This study aimed at investigating the relationship between language and TOM and comparing the grammatical and lexical performances and TOM skills between children with high-functioning autism (HFA) and developmental language disorder (DLD) and typically developing (TD) children. Materials and methods: A cross-sectional study was carried out in 50 children aged 6-11 years old, native speakers of Persian language, with DLD (n= 14) and HFA (n= 11), and in TD (n= 25) children. Assessment of language skills was done by lexical and syntactic indicators obtained from the analysis of narrative speech sample and Persian grammar expression test (PEGT) and TOM skills using Persian mind theory test. Data were analyzed in SPSS V22 using ANOVA, Pearson Correlation, Kruskal-Wallis test, and Spearman correlation. Results: There were no significant differences in most grammatical, lexical, and TOM scores between children with DLD and HFA (P< 0.05), but the performances of both groups were found to be significantly lower than TD children (P>0.05). Significant correlation was observed between overall scores and TOM and PEGT scores in all three groups (P< .05). Conclusion: The current study revealed that children with HFA and DLD have weaker TOM skills than TD children which could be due to their language deficits.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
theory of mind, developmental language disorder, high functioning autism, syntax, lexicon
نویسندگان مقاله
فاطمه حارث آبادی | Fatemeh Haresabadi
Assistant Professor, Department of Speech Therapy, Faculty of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
استادیار، گروه آموزشی گفتاردرمانی؛ دانشکده علوم پیراپزشکی؛ دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
هانیه جعفرزاده | Haniyeh Jafarzade
MSc Student in Speech Therapy, Department of Speech Therapy, Faculty of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد گفتاردرمانی، گروه آموزشی گفتاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
مبینا رستمی | Mobina Rostami
3 BSc in Speech Therapy, Faculty of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
کارشناس گفتاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
زهرا عباسی شایه | Zahra Abbasi Shayeh
Assistant Professor, Department of Epidemiology, Clinical Research Development Unit, Akbar Hospital, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
استادیار، گروه اپیدمیولوژی، مرکز توسعه تحقیقات بالینی، بیمارستان اکبر، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
تکتم مالکی شاه محمود | Toktam Maleki Shahmahmood
Assistant Professor, Department of Speech Therapy, Faculty of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
استادیار، گروه آموزشی گفتاردرمانی؛ دانشکده علوم پیراپزشکی؛ دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
ثریا عنایتی | Sorayya Enayati
BSc in Speech Therapy, Faculty of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
کارشناس گفتاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
معصومه میرنژاد | Masoomeh Mirnejhad
BSc in Speech Therapy, Faculty of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
کارشناس گفتاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
محدثه قوامی | Mohaddese Ghavami
BSc in Speech Therapy, Faculty of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
کارشناس گفتاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
علی مشهدی | Ali Mashhadi
Professor, Department of Clinical Psychology, Faculty of Education and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
استاد، گروه روان شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-13294-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
گفتاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات