این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۳۱، شماره ۱۹۵، صفحات ۸۲-۹۳

عنوان فارسی کیفیت آموزش بالینی گروه‌های آموزشی مراکز آموزشی درمانی از دیدگاه کارآموزان و کارورزان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال ۱۳۹۸
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: کسب مهارت‌های اساسی و حرفه‌ای شدن در پزشکی، به کیفیت و کمیت آموزش در محیط‌های بالینی بستگی دارد، در این مطالعه کیفیت آموزش بالینی گروه‌های آموزشی مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ارزیابی شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی در سال 98 با روش سرشماری بر روی 175 کارآموز و کارورز رشته پزشکی اجرا شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، چک‌لیست مبتنی بر استانداردهای آموزش بالینی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بود. نظرات مکتوب کارآموزان و کارورزان در مورد انطباق برنامه‌های آموزشی گزارش صبحگاهی، آموزش درمانگاهی، راندبالینی، گراندراند، ژورنال کلاب و مرکز مهارت‌های بالینی با استانداردهای آموزش بالینی دریافت شد. توصیف و تحلیل آماری داده‌ها با نرم‌افزار SPSS16 انجام شد. یافته‌ها: برنامه "گزارش صبحگاهی" با کسب 1/85 درصد از کل امتیازات دارای بیش‌ترین و برنامه "مرکز مهارت‌های بالینی" با 7/72 درصد امتیاز دارای کم‌ترین امتیاز مکتسبه از وضعیت آموزش بالینی بودند که این اختلاف امتیاز در بین برنامه‌ها به لحاظ آماری معنی‌دار بود (05/0 > P). ارزیابی کیفیت تمامی برنامه‌های آموزش بالینی از دیدگاه دو گروه زنان و مردان یکسان بود. به جز دیدگاه مشابه در مورد برنامه‌ گزارش صبحگاهی، دانشجویان کارآموز در مقایسه با کارورزان رضایت بیش‌تری از وضعیت آموزش بالینی در سایر برنامه‌ها داشتند. استنتاج: از دیدگاه دانشجویان این مطالعه، برنامه گزارش صبحگاهی کیفیت قابل قبولی داشته اما برنامه های آموزش درمانگاهی، ژورنال‌کلاب، گراندراند و مرکز مهارت‌های بالینی دارای برخی اشکالات بودند. اجرای کارگاه‌های آموزشی برای اساتید بالینی جهت برگزاری مطلوب و استاندارد برنامه‌های آموزش بالینی پیشنهاد می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کیفیت آموزش، گزارش صبحگاهی، راند، گراند راند بالینی، ژورنال کلاب، مرکز مهارت بالینی

عنوان انگلیسی Quality Assessment of Clinical Education in Mazandaran University of Medical Sciences from the Perspective of Clerkships and Interns in 2019
چکیده انگلیسی مقاله   Background and purpose: Acquisition of basic skills and professionalism in medicine depends on the quality and quantity of education in clinical settings. This study aimed at assessing the quality of clinical education in different departments of Mazandaran University of Medical Sciences. Materials and methods: This descriptive study was conducted in medical clerkships and interns (n=175). The participants were selected via census sampling in 2019. Data were collected using a checklist based on clinical education standards of Iran Ministry of Health and Medical Education. Written comments from clerkships and interns on the compliance of morning report training programs, clinical trainings, clinical rounds, grand rounds, journal club, and clinical skills center with clinical training standards were received. Data analysis was performed in SPSS V16. Results: The morning report program and clinical skills center program had the highest (85.1%) and lowest (72.2%) scores in clinical education. We observed significant differences between these scores and the scores for other clinical programs (P>0.05). The quality of all clinical education programs was similar according to men and women. The clerkship and interns had different ideas about the status of all clinical education programs except in the morning report program and the clerkship were more satisfied with clinical education programs. Conclusion: From the students' point of view, the morning report program was of acceptable quality, but the clinical training programs, club journal, grand rounds, and clinical skills center had some drawbacks. Training workshops for clinical professors is recommended to enhance the standards of clinical training programs.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله educational quality, morning report, rounds, clinical grand rounds, journal club, clinical skill center

نویسندگان مقاله مهران رضوی پور | Mehran Razavipoor
Assistant Professor, Department of Orthopedic Surgery, Faculty of Medicine, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، گروه آموزشی ارتوپدی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

سیاوش مرادی | Siavash Moradi
Assistant Professor, Educational Development Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

فتانه عمویی | Fattane Amuei
PhD in Educational Management, Educational Development Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دکتری تخصصی مدیریت آموزشی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

الهه محمودی | Elahe Mahmoodi
MSc in Statistics, Birth Cohort Study Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
کارشناسی ارشد آمار، مرکز مطالعات کوهورت تولد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

فروزان صادقی محلی | Foroozan Sadeghi Mahali
Assistant Professor, Educational Development Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

محمد باغبانیان | Mohammad Baghbanian
Assistant Professor, Department of Neurology, Faculty of Medicine, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، گروه آموزشی نورولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

پژمان محمدعلیزاده | Pezhman Mohammadalizadeh
MSc in Educational Management, Imam Khomeini Hospital, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) ساری، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-12345-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات