این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۳۰، شماره ۱۹۴، صفحات ۱۹۹-۲۰۹

عنوان فارسی کروناویروس ۲۰۱۹، عامل چالش و تحول در آموزش دندانپزشکی: یک مطالعه مروری
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: در بسیاری از دانشگاه‌ها، حضور فیزیکی دانشجویان دندانپزشکی برای فراگیری علوم نظری و مهارت‌های بالینی این رشته الزامیست. دانشجویان دندانپزشکی در معرض خطر بالای ابتلا به COVID-19 می‌باشند؛ زیرا تولید آئروسل و ارتباط نزدیک با بیمار اجتناب‌ناپذیر است. در این مطالعه مروری، چالش‌های موجود در آموزش دانشجویان دندانپزشکی در دوران پاندمی COVID-19 و راه‌حل‌های مربوطه بررسی شد. مواد و روش‌ها: مقالات انگلیسی‌زبان مرتبط در پایگاه‌های MEDLINE، Scopus، Ovid و Google scholar تا تاریخ 7 سپتامبر 2020 جست‌وجو شدند. مقالات مرتبط با جامعه هدف دانشجویان عمومی و تخصصی دندانپزشکی وارد مطالعه شده و مطالعات مربوط به دندانپزشکان فارغ‌التحصیل یا پاندمی‌های دیگر، حذف شدند. پس از ارزیابی کیفیت مقالات، تعداد 49 مقاله وارد مطالعه شد. یافته‌ها: پاندمی COVID-19 سبب اخلال در آموزش حضوری مرسوم دندانپزشکی و روی آوردن به آموزش مجازی شد. اما این روش هم با چالش‌هایی مانند فقدان امکانات کافی و عدم آشنایی افراد روبه‌روست. در این شرایط، آموزش و ارزشیابی دروس نظری باید تا حد ممکن به صورت مجازی و با کیفیت بالا ادامه یابد. واحدهای عملی نیز باید با گروه‌بندی دانشجویان در تعداد کمتر و شیفت‌های بیشتر ضمن رعایت اصول جدید کنترل عفونت دائر شوند. پژوهش‌ها نیز می‌توانند بر روی نمونه‌های غیرانسانی و حول موضوعات COVID-19 ادامه یابند. استنتاج: اصلاح و ارتقاء ساختار آموزش نظری و بالینی دندانپزشکی جهت مقابله با بحران‌های مشابه در آینده توصیه می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش دندانپزشکی، آموزش از راه دور، کووید-19، کنترل عفونت، تجهیزات حفاظت فردی، مروری نقلی

عنوان انگلیسی Coronavirus Disease 2019 as a Challenging and Transformative Factor in Dental Education: A Literature Review
چکیده انگلیسی مقاله   Background and purpose: In many universities, the physical presence of dental students is required to learn the theoretical sciences and clinical skills. These students are at a high risk to get infected with Coronavirus disease 2019 (COVID-19) because aerosol production and close contact with patients is inevitable. In this review study, the challenges in educating dental students during the COVID-19 pandemic and related solutions are discussed. Materials and methods: MEDLINE, Scopus, Ovid, and Google scholar databases were searched for relevant articles published in English until September 7, 2020. Articles with the target population of specialty/general dentistry students were included and studies associated with graduate dentists or other pandemics were excluded. After quality assessment, 49 studies were included in current review. Results: The COVID-19 pandemic caused disruption in traditional face-to-face dental education which was replaced by synchronous learning. This type of learning is faced with some challenges, including lack of sufficient facilities and lack of familiarity of involved people. In this situation, teaching and assessment of theoretical modules should continue virtually with high quality. Clinical units should also be organized by grouping students in smaller numbers and more shifts while adhering to new infection control protocols. Research can also be continued on animal models and COVID-19-related subjects. Conclusion: Improving the structure of theoretical and clinical education in dentistry is recommended to deal with similar crises in the future.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله dental education, synchronous education, COVID-19, infection control, personal protective equipment, narrative review

نویسندگان مقاله فرهاد ثبوتی | Farhad Sobouti
Associate Professor, Dental Sciences Research Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran 2 Department of Orthodontics, Faculty of Dentistry, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
. دانشیار، مرکز تحقیقات علوم دندانی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران. گروه ارتودنسی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

آناهیتا لطفی‌زاده | Anahita Lotfizadeh
Dentistry Student, Student Research Committee, Faculty of Dentistry, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشجوی دندانپزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

ایمان میثاق توپکانلو | Iman Misagh Toupkanloo
Dentistry Student, Student Research Committee, Faculty of Dentistry, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشجوی دندانپزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

امیرحسین میرزائیان | Amirhossein Mirzaeian
Dentistry Student, Student Research Committee, Faculty of Dentistry, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشجوی دندانپزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

مهدی آریانا | Mehdi Aryana
Dentistry Student, Student Research Committee, Faculty of Dentistry, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشجوی دندانپزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2474-7&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده دندانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات