این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۳۰، شماره ۱۹۲، صفحات ۵۴-۶۷
عنوان فارسی
تاثیر بیان نوشتاری بر ارتقا تصویر بدنی زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس: کارآزمایی تصادفی همراه با گروه کنترل
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: بیماری مولتیپل اسکلروزیس (MS) میتواند بر عملکرد جسمی و تصویر بدنی تاثیرگذار باشد. هدف مطالعه حاضر تعیین تاثیر بیان نوشتاری بر تصویر بدنی زنان مبتلا به MS بود. مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع کارآزمایی تصادفی همراه با گروه کنترل بود که با طراحی چهارگروهی سولومون بر روی 116 زن مبتلا به MS در سال 1398، در یک کلینیک تخصصی MS در شهر تهران انجام شد. نمونهها بهطور تصادفی در دو زیرگروه کنترل (A1 و A2) و مداخله (B2 و B1) قرار گرفتند. زیرگروههای A2 وB2 دارای پیشآزمون و پس آزمون و A1 و B1تنها پس آزمون داشتند. بیان نوشتاری به مدت 6 هفته در منزل شامل صفحات صبحگاهی، ملاقات با کودک درون و اجرای تکالیف خلاقانه انجام شد. تصویر بدنی با استفاده از پرسشنامه تصویر بدنی فیشر در پیش از مداخله (در دو گروه) و پیگیریهای بلافاصله، 4 هفته و 8 هفته (در هر چهار زیرگروه) بعد از مداخله سنجیده شد. برای گروههایکنترل، مراقبت روتین انجامگرفت. تجزیه و تحلیل دادهها در نرمافزار SPSS 26 انجام شد. یافتهها: میانگین تصویر بدنی در گروه B2 در پیشآزمون (89/19±65/145)، در پیگیری بلافاصله (54/9±89/156)، 4 هفته (92/8±16/158) و 8 هفته (27/8±96/153) و در گروه کنترل A2 در پیگیریهای فوق بهترتیب 17/7±96/144، 10/5±55/145، 84/7±28/145، 15/9±00/145 بود. بیان نوشتاری بهطور معنیداری تصویر بدنی را در گروه B2 در پیگیری بلافاصله و 4 هفته بعد از مداخله نسبت به پیشآزمون بهبود بخشید (001/0P˂). تفاوت بینگروه آزمون وکنترل در دو پیگیری بلافاصله (002/0=P) و 4 هفته (03/0=P) بعد از مداخله نیز معنیداری بود. استنتاج: بیان نوشتاری میتواند در ارتقای تصویر بدنی در زنان مبتلا به MS تاثیرگذار باشد. شماره ثبت کارآزمایی بالینی : 4N2011062900691IRCT
کلیدواژههای فارسی مقاله
بیان نوشتاری، تخلیه هیجانی، تصویر بدنی، مولتیپل اسکلروزیس
عنوان انگلیسی
Effect of Expressive Writing on Promotion of Body Image in Women with Multiple Sclerosis: A Randomized Controlled Trial
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Multiple sclerosis (MS) affects own physical function and body image. The aim of this study was to determine the effect of expressive writing on body image in women with MS. Materials and methods: In this randomized trial, the Solomon four-group design was employed. The study was carried out in 116 women attending an MS clinic in Tehran, Iran 2019. The participants were randomly assigned to two subgroups of control (A1 and A2) and two subgroups of intervention (B2 and B1). Pretest and posttest were done in A2 and B2 while for A1 and B1only posttest was performed. Expressive writing including morning pages, meeting the inner child, and creative assignments were carried out for six weeks. The control group received routine care. Fisher Body Focus Questionnaire was completed at pretest in A2 and B2 and at posttest in all groups (immediately after the intervention, and at weeks four and eight). Data analysis was done in SPSS V26. Results: The mean scores for body image in B2 were 145.65±19.89 at pretest, 156.89±9.54 immediately after the intervention, 158.16±8.92 at week four, and 153.96±8.27 at week eight. In A2, the mean score at these times were 144.96±7.17, 145.55±5.10, 145.28±7.84, 145.00±9.15, respectively. Expressive writing significantly improved body image in B2 at immediately and four weeks after the intervention compared to pretest (P˂0.001). There were significant differences between the control group and intervention group at immediately after (P=0.002) and four weeks (P=0.03) after the intervention. Conclusion: Expressive writing could be effective in improving body image in women with MS. (Clinical Trials Registry Number: IRCT20110629006917N4)
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
expressive writing, emotional disclosure, body image, Multiple Sclerosis
نویسندگان مقاله
بهاره افشار | Bahare Afshar
MSc Student in Midwifery Counseling, Student Research Committee, School of Nursing and Midwifery, Iran university of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره در مامایی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
لیلا امینی | Leila Amini
Nursing Care Research Center, Associate Professor, Department of Midwifery, School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری، دانشیار، گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سید مسعود نبوی | Seyed Massood Nabavi
Professor, Department of Brain and Cognitive sciences, Royan Institute for Stem Cell Biology and Technology, Academic Center for Education, Culture and Research, Tehran, Iran Professor, Regenerative Biomedicine Department, Neurology and MS group, Royan Institute for Stem Cell Biology and Technology, Academic Center for Education, Culture and Research, Tehran, Iran
استاد، گروه مغز و علوم شناختی، موسسه زیست شناسی و فناوری سلول های بنیادی رویان، جهاد دانشگاهی، تهران، ایران استاد، گروه زیست پزشکی ترمیمی، گروه اعصاب و روان، موسسه زیست شناسی و فناوری سلول های بنیادی رویان، جهاد دانشگاهی، تهران، ایران
مهشاد محمدنوری | Mahsahd Mohammadnouri
PhD in Psychology, Department of Education, Vancouver Career College, Registered Clinical Counsellor in British Columbia, Canada
دکترای روان شناسی، گروه آموزش، دانشکده حرفه ای ونکور، مشاور بالینی رسمی در ایالت بریتیش کلمبیا، کانادا
شایسته جهانفر | Shayesteh Jahanfar
Assistant Professor, Department of Public Health, School of Health Professions, Central Michigan University, Michigan, USA
استادیار، گروه سلامت عمومی، دانشکده بهداشت حرفه ای، دانشگاه مرکزی میشیگان، امریکا
مریم حسنی | Maryam Hasani
PhD in Reproductive Health, School of Nursing and Midwifery, Lorestan University of Medical Sciences, Khorramabad, Iran
دکترای بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-12489-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات