این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۳۰، شماره ۱۹۲، صفحات ۱۵۶-۱۶۱

عنوان فارسی تاثیر آموزش مراقبت خانواده محور به روش تله نرسینگ بر واکنش های هیجانی مادران کودکان پیوند مغز استخوان
چکیده فارسی مقاله  سابقه و هدف: بستری شدن کودک برای مادر یک واقعه استرس‌زا است و منجر به واکنش‌های هیجانی در او می‌شود. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش مراقبت خانواه محور به روش تله نرسینگ (مراقبت پرستاری از طریق تلفن) بر واکنش‌های هیجانی مادران انجام شد. مواد و روش‌ها: در این کارآزمایی بالینی، 66 نفر به صورت تصادفی انتخاب شده و در گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان در هر دو گروه، در ابتدای مطالعه و 45 روز پس از ترخیص پرسشنامه  ِDASS-21 (اندازه‌گیری مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس) را تکمیل کردند. گروه آزمون در واتس‌آپ آموزش‌های بهداشتی و تغذیه‌ای، را گرفتند. گروه کنترل آموزش روتین هنگام ترخیص را دریافت کردند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS-24 تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین و انحراف استاندارد اضطراب، افسردگی و استرس در گروه آزمون قبل از مداخله به ترتیب 03/5 ±21/8، 3/13±09/28، 85/4±41/11 و بعد از مداخله 91/3±45/5، 78/11 ± 64/18، 86/4 ±33/8 بود و در گروه کنترل قبل از مداخله 14/5 ±01/7، 75/14±61/22، 91/8±64/5 و بعد از مداخله 64/5±91/8، 75/12 ± 00/22، 89/4 ±91/6. تفاوت معنادرای بین میانگین نمرات اضطراب و افسردگی و استرس قبل از انجام مداخله در دو گروه مشاهده نشد (05/0> P). پس از مداخله، نمرات افسردگی و استرس در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل به‌طور معنی‌داری کاهش یافت (05/0< P). اما، تفاوت معنی‌داری بین نمرات اضطراب در دو گروه مشاهده نشد (05/0> P). شیب رگرسیون 338/0F= می‌باشد که معنی‌دار نیست (05/0P≥). استنتاج: آموزش مراقبت خانواده‌ محور به روش مراقبت پرستاری به روش تله نرسینگ روشی موثر در کاهش آشفتگی‌های هیجانی مادران کودکان پس از پیوند مغز استخوان است.   شماره ثبت کارآزمایی بالینی : 1N20181112041628IRCT
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تله نرسینگ، پیوند مغز استخوان، اضطراب، افسردگی، استرس

عنوان انگلیسی Effect of Family-Based Care Training by Tele-nursing on Emotional Reactions in Mothers of Children with Bone Marrow Transplantation
چکیده انگلیسی مقاله  Background and purpose: Child hospitalization is a stressful event for the mother and can cause emotional reactions in her. The aim of this study was to investigate the effect of family-based education by telenursing on emotional reactions in mothers. Materials and methods: This clinical trial was performed in 66 individuals who were randomly assigned into experimental and control groups. Participants in both groups completed the Depression Anxiety Stress Scale (DASS-21) at the beginning of the study and 45 days after discharge. The experimental group received training on health and nutrition through WhatsApp Messenger, while the control group received routine training at discharge. Data were analyzed using SPSS V24. Results: There were no significant differences between the intervention and control group in mean scores for anxiety, depression, and stress (P>0.05). The mean scores in experimental group were 8.21±5.03, 28.09±13.3, and 11.41±4.85 before the intervention and 5.45±3.91, 18.64±11.78, and 8.33±4.86 after the intervention, respectively. In control group, the mean scores for anxiety, depression, and stress were 7.01±5.14, 22.61±14.75, and 8.91±5.64 before the intervention and 8.91±5.64, 22±12.75, and 6.91±4.89 after the intervention, respectively. The scores for depression and stress indicated significant differences between the two groups after the intervention (P< 0.05). But, there were no significant differences between the experimental group and controls in the mean score for anxiety before and after the intervention (P>0.05). The regression slope was not found to be significant (F=0.338, P≥0.05). Conclusion: Family-based care training by telenursing could be effective in reducing the emotional reactions in mothers of children with bone marrow transplantation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله telenursing, bone marrow transplantation, anxiety, depression, stress

نویسندگان مقاله هدیه صولتی | Hedyeh Solati
MSc in Pediatric Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Tehran Medical Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran
کارشناسی ارشد پرستاری کودکان، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

محمد صاحب الزمانی | Mohammad Sahebalzamani
Associate Professor, Department of Management, Faculty of Health, Tehran Medical Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده بهداشت، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

فرهاد ادهمی مقدم | Farhad Adhami Moghadam
Associate Professor, Department of Ophthalmology, Faculty of Medicine, Tehran Medical Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشیار، گروه چشم، دانشکده پزشکی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-10425-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات