این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۳۰، شماره ۱۹۱، صفحات ۴۲-۵۲
عنوان فارسی
مدل سازی معادلات ساختاری آگاهی و نگرش مصرف کنندگان در مورد برچسب های مواد غذایی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: برچسب، به ابزار ارتباطی و اطلاعاتی میان تولیدکننده/توزیعکننده و مشتری اشاره دارد که شامل تمام اطلاعات اختیاری و اجباری است که روی بستهبندی محصول به نمایش گذاشته میشود. شرط اولیه برای تشکیل نگرش مثبت نسبت به برچسبهای مواد غذایی، آگاهی وآموزش است. هدف از این مطالعه، مدلسازی معادله ساختاری آگاهی و نگرش مصرفکنندگان شهر ساری در مورد برچسبهای مواد غذایی میباشد. مواد و روشها: مطالعه حاضر به صورت پیمایشی در سال 1398 انجام شد. جامعۀ آماری کلیه مصرفکنندگان مواد غذایی شهر ساری در استان مازندران بود که 167نفر از آنها بر اساس فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامۀ محقق ساخته بود. همچنین بر پایه مقدار میانگین واریانس استخراج شده (621/0< AVE > 501/0) و پایایی ترکیبی (941/0< CR > 823/0)، پرسشنامه دارای روایی همگرا و پایایی مناسبی بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS V16 و SmartPLS 2.0.M3 استفاده شد. یافتهها: نتایج به دست آمده از مطالعه حاضر نشان داد که ویژگیهای محصول، ویژگیهای برچسب، سن و تحصیلات تأثیر معنیداری بر میزان آگاهی در خصوص اطلاعات برچسب مواد غذایی داشتند(01/0(P<. میزان آگاهی در خصوص اطلاعات برچسب مواد غذایی و سن تأثیر معنیداری بر نگرش نسبت به برچسبهای مواد غذایی داشتند(01/0(P<. استنتاج: بر اساس نتایج این مطالعه، پیشنهاد میشود نسبت به بالا بردن آگاهی مصرفکننده از برچسب محصولات برای توانایی آنها در استفاده و تفسیر و تغییر نگرش آنها نسبت به برچسبهای مواد غذایی اقدام گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آگاهی، نگرش، برچسب مواد غذایی
عنوان انگلیسی
Structural Equation Modeling in Awareness and Attitude of Consumers Toward Food Labels
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Labelling is a communication tool between the manufacturer/ distributor and customer which includes all optional and mandatory information about a product. Awareness and education are the primary steps in forming a positive attitude toward food labels. The purpose of this study was structural equation modeling in awareness and attitude of consumers about food labels in Sari, north of Iran. Materials and methods: This survey research was performed in 2019. The research population included all food consumers in Sari, of whom 167 were selected as the study sample based on Cochran's formula. Data were collected using a researcher-made questionnaire. According to the average variance extracted (0.501 >AVE< 0.621) and composite reliability (0.823 >CR < 0.941), the questionnaire had a convergent validity and appropriate reliability. SPSS V16 and SmartPLS 2.0.M3 were used to analyze the data. Results: The study showed that characteristics of the products and food labels, and consumer's age, and educational level had significant effects on their awareness of food labeling (P< 0.01). The awareness of the consumers about food labels and consumer's age were found to significantly influence their attitude toward food labels (P< 0.01). Conclusion: Efforts should be done to increase consumers awareness about food labeling which consequently improves their ability to interpret food labels and their attitude towards food labels.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
awareness, attitude, food label
نویسندگان مقاله
محمدرضا شیران | Mohammadreza Shiran
Associate Professor Health of Plant an, Thed Livestock Products Research Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشیار، مرکز تحقیقات سلامت فرآورده های گیاهی و دامی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
مهدی چرمچیان لنگرودی | Mehdi Charmchian Langerodi
Associate Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
دانشیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
لیلا نجفیان | Leila Najafian
Assistant Professor, Department of Food Science and Technology, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
استادیار، گروه علوم و صنایع غذایی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
فاطمه خالقی | Fatemeh Khaleghi
PhD in Natural Products, The Health of Plant and Livestock Products Research Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دکتری شیمی ترکیبات طبیعی، مرکز تحقیقات سلامت فرآورده های گیاهی و دامی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-12146-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
صنایع غذایی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات