این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۳۰، شماره ۱۹۰، صفحات ۴۴-۵۵

عنوان فارسی تاثیر آموزش بازخورد محور بر تبعیت از درمان در بیماران سندرم کرونری حاد: یک مطالعه نیمه تجربی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: بیماران مبتلا به سندرم کرونری حاد به علت عدم تبعیت از درمان در معرض عود بیماری و پیشرفت ناتوانی هستند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش بازخوردمحور بر تبعیت از درمان بیماران با سندرم کرونری حاد انجام شد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی که درسال 1398 انجام شد، 70 بیمار با سندرم کرونری حاد در بخش‌های قلب بیمارستان‌های آموزشی زاهدان با نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. ابزار مطالعه پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه تبعیت از درمان ضیایی بود. مداخله به صورت آموزش بازخوردمحور طی سه جلسه انفرادی 45-30 دقیقه ای و به صورت یک روز در میان و از 24 ساعت بعد از پذیرش بیمار انجام شد. یک و سه ماه بعد از مداخله، ابزار تبعیت از درمان در مورد هر دو گروه تکمیل شد. سپس داده‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نمره تبعیت از درمان بیماران گروه مداخله یک ماه بعد از مداخله 98/12±22/56 بود که سه ماه بعد به 51/11±22/61 افزایش یافت و این افزایش معنی‌دار بود (05/0< P). در گروه کنترل میانگین نمره تبعیت از درمان در اندازه‌گیری یک ماه بعد 64/11±97/46 و سه ماه بعد 36/12±61/45 بود و تفاوت نمره یک و سه ماه بعد از مداخله معنی‌دار بود، اما میانگین نمره تبعیت از درمان کاهش یافته بود (04/0= P). استنتاج: آموزش بازخوردمحور می‌تواند باعث بهبود تبعیت از درمان بیماران سندرم کرونری حاد شود و پرستاران می‌توانند از این شیوه آموزشی در جهت ارتقاء تبعیت و متعاقبا بهبود پیامدهای بیماری استفاده نمایند.   شماره ثبت کارآزمایی بالینی : 1N20190311043013IRCT  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش بازخوردمحور، تبعیت از درمان، سندرم کرونری حاد

عنوان انگلیسی Effect of Teach- Back on Treatment Adherence in Patients with Acute Coronary Syndrome: A Semi-Experimental Study
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Patients with acute coronary syndrome suffer from relapse and progression of disability due to poor adherence to treatment plans. The current study aimed to determine the effect of teach-back on treatment adherence in patients with acute coronary syndrome. Materials and methods: A semi-experimental study was carried out in 70 patients with acute coronary syndrome in cardiac care units in educational hospitals of Zahedan, Iran, 2019. The patients were selected by convenience sampling and randomly assigned into intervention group or control group. Demographic information questionnaire and treatment adherence questionnaire developed by Ziaee were used. The intervention group received individual trainings based on teach-back method during three sessions of 30-45 min, every other day, 24 hr after admission to hospital. Treatment adherence questionnaire was completed for both groups, one and three months after the intervention. Data analysis was performed in SPSS V21. Results: In intervention group, treatment adherence score was 56.22 ± 12.98 one month after the intervention, which increased to 61.22 ± 11.51 after three months (P< 0.05). In control group, the mean score for treatment adherence was 46.97 ± 11.64 after one month and 45.61 ± 12.36 after three months post-intervention, respectively (P=0.04), and the score significantly decreased. Conclusion: Teach-back training can improve treatment adherence in patients with acute coronary syndrome and nurses can use this method to promote adherence and subsequently improve disease outcomes.   (Clinical Trials Registry Number: IRCT20190311043013N1)
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله teach-back training, treatment adherence, acute coronary syndrom

نویسندگان مقاله حمیدرضا عزیزی | Hamid Reza Azizi
MSc in Critical Care Nursing, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran
کارشناس ارشد پرستاری مراقبت های ویژه، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران

نازنین یوسفیان میاندآب | Nazanin Yousefian Miandoab
Nursing Instructor, Department of Nursing, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran
مربی، گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران

فریبا یعقوبی نیا | Fariba Yaghoubinia
Associate Professor, Department of Nursing, Community Nursing Research Center, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran
دانشیار، گروه پرستاری، مرکز تحقیقات پرستاری جامعه، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-12939-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات