این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۳۰، شماره ۱۸۹، صفحات ۱۵۸-۱۶۳

عنوان فارسی ارزیابی میزان استفاده از رسانه‌های دیجیتال و ارتباط آن با اختلالات رفتاری در کودکان
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: عوارض استفاده خردسالان از رسانه‌های دیجیتال در دنیا و ایران رو به افزایش است. هدف این مطالعه ارزیابی میزان استفاده از رسانه‌های دیجیتال (تلویزیون، موبایل و تبلت) و ارتباط آن با اختلال رفتاری در کودکان مقطع پیش دبستانی می‌باشد. مواد و روش‌ها: این مطالعه یک مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود، که با روش نمونه‌گیری خوشه ای تصادفی بر روی 274خردسال محصل پیش دبستانی در دو مرکز تحت پوشش آموزش و پرورش و دو مرکز تحت نظارت بهزیستی شهر کرمان در سال تحصیلی 98-97 انجام شد. پرسشنامه‌های مورد استفاده شامل پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک و اختلالات رفتاری کودکان راتر(Rutter) بود. یافته‌ها: 4/76 درصد از کودکان میزان استفاده بیش‌تر از 2 ساعت و بقیه کم‌تر از 2 ساعت در روز داشتند. جنسیت کودک، شاغل بودن مادر و میزان تحصیلات وی ارتباط معنی داری با میزان ساعت استفاده کودک از رسانه‌های دیجیتال داشت (05/0< P). نمره کل اختلالات رفتاری و بعد پرخاشگری آن ارتباط واضحی با میزان استفاده از تلویزیون داشت (05/0< P). استفاده بیش از 2 ساعت از تبلت در روز با رفتارهای ضد اجتماعی (05/0< P) و استفاده بیش از 2 ساعت از موبایل در روز با اضطراب، رفتارهای ضد اجتماعی و نمره کل اختلالات رفتاری (05/0< P) ارتباط آشکاری داشتند. مقایسه میانگین نمرات حیطه‌های مختلف پرسشنامه راتر بر حسب ساعت استفاده کلی از رسانه‌های دیجیتال تفاوتی نشان نداد (05/0> P). استنتاج: با توجه به نتایج، محدود کردن جداگانه و اختصاصی استفاده از هر یک از رسانه‌های دیجیتال می‌تواند در کاهش اختلالات رفتاری در کودکان موثر باشد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رسانه های دیجیتال، کودک، پیش دبستان، رفتار، اختلال، مدت زمان استفاده از رسانه تصویری

عنوان انگلیسی Relationship between Digital Screen Time and Behavioral Disorders in Preschool Children
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: The risks of exposure to digital media in children are increasing in Iran and worldwide. This study aimed at evaluating the screen time of digital media and its association with behavioral problems in preschoolers. Materials and methods: A cross-sectional correlational study was performed in 274 preschoolers selected via randomized cluster sampling in two centers covered by the Ministry of Education and two centers supervised by Welfare Directorate in Kerman, Iran during the academic year 2018-2019. Demographic information was obtained and Rutter Children's Behavior Questionnaire-Parent version was administered. Results: In this study, 76.4% of the children used digital media more than two hours per day and the usage rate of the 23.6% was less than two hours per day. Child's gender and mother's employment and educational level were significantly associated with children screen time (P< 0.05). Total score for behavioral disorders and the aggression dimension were clearly associated with time spent viewing television (P< 0.05). Playing with a tablet device more two hours per day was significantly related to anti-social behaviors (P< 0.05). Moreover, playing with a smartphone for over two hours per day was significantly related to anxiety, anti-social behaviors, and total score for behavioral problems (P< 0.05). No significant difference was found between the mean scores of the Rutter scale and screen time (P>0.05). Conclusion: According to this study, restricting the time spent on any form of digital media can be effective in reduction of behavioral disorders in children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله digital media, child, preschool, behavior, disorder, screen time

نویسندگان مقاله مهین اسلامی شهربابکی | Mahin Eslami Shahrbabaki
Associate Professor, Neuroscience Research Center, Institute of Neuropharmacology, Department of Psychiatry, Afzalipour Medicine School, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
دانشیار، مرکز تحقیقات نوروساینس و موسسه نوروفارماکولوژی، گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی افضلی پور، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران

عاطفه احمدی | Atefeh Ahmadi
Assistant Professor, Social Determinants of Health Research Center, Institute for Future Studies in Health, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
استادیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران

عبدالرضا صباحی | Abdolreza Sabahi
Associate Professor, Neuroscience Research Center, Institute of Neuropharmacology, Department of Psychiatry, Afzalipour Medicine School, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
دانشیار، مرکز تحقیقات نوروساینس و موسسه نوروفارماکولوژی، گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی افضلی پور، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران

پیام صالحی | Payam Salehi
Resident of Psychaitry, Department of Psychiatry, Afzalipour Medicine School, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
رزیدنت روانپزشکی، گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی افضلی پور، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-12528-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات