این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۳۰، شماره ۱۸۹، صفحات ۱۶۴-۱۶۹

عنوان فارسی نقش پیش‌ بین خودکارآمدی در تنظیم هیجان و انعطاف پذیری شناختی بر کاهش آشفتگی هیجانی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: آشفتگی هیجانی می‌تواند بر افراد تاثیر زیادی بگذارد. از طرفی خودکارآمدی در تنظیم هیجان و انعطاف‌پذیری شناختی، می‌توانند بر میزان آشفتگی هیجانی تاثیر بگذارند. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی نقش پیش‌بین خودکارآمدی در تنظیم هیجان و انعطاف پذیری شناختی بر کاهش آشفتگی هیجانی دانشجویان بود. مواد و روش‌ها: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان مشغول به تحصیل  دانشگاه علوم پزشکی ایران  در سال 1398 بودند که با روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد 200 نفر به عنوان آزمودنی انتخاب شدند و به مقیاس خودکارآمدی در تنظیم هیجان Bandura و همکاران (1999)، پرسشنامه انعطاف‌پذیری شناختی Dennis and Vander wal (2010) و مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس (DASS-21) پاسخ دادند. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسله مراتبی بود و از SPSS-23 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین خودکارآمدی در تنظیم هیجان با آشفتگی هیجانی و مولفه‌های آن (افسردگی، اضطراب و استرس) رابطه معناداری وجود دارد (01/0P≤ ، 53/0= r). از لحاط پیش‌بینی‌کنندگی نیز، خودکارآمدی در تنظیم هیجان با میزان پیش‌بینی‌کنندگی 28/0، پیش‌بین خوبی برای کاهش آشفتگی هیجانی است. اما بین انعطاف‌پذیری شناختی با آشفتگی هیجانی و مولفه‌های آن (افسردگی، اضطراب و استرس) رابطه معنی‌داری مشاهده نشد(05/0P≥، 01/0 r=). همچنین بین خودکارآمدی در تنظیم هیجان و انعطاف پذیری شناختی نیز رابطه معنی‌داری مشاهده شد (53/0_ r≥ ، 01/0P≥). استنتاج: نتایج این پژوهش رابطه بین خودکارآمدی در تنظیم هیجان با آشفتگی هیجانی را تایید می‌کند. براین مبنا می‌توان در مسیر کاربردی سازی این نتیجه بر بهبود و حفظ و ارتقا سلامت روان دانشجویان گام برداشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودکارآمدی، تنظیم هیجان، آشفتگی هیجانی، انعطاف‌پذیری شناختی

عنوان انگلیسی redictive Role of Self-efficacy in Emotional Regulation and Cognitive Flexibility on Reducing Emotional Distress in University Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Emotional distress highly affects people. Self-efficacy in emotional regulation and cognitive flexibility are among the factors that could affect the level of emotional distress. The aim of this study was to investigate the predictive role of self-efficacy in emotional regulation and cognitive flexibility on reducing emotional distress in university students. Materials and methods: A descriptive correlational study was conducted in 200 students in Iran University of Medical Sciences, 2019, selected via convenience sampling. The participants completed Regulatory Emotional Self-Efficacy (RESE) scale, the cognitive flexibility inventory (CFI), and Depression Anxiety Stress Scale-21 (DASS-21). Data analysis was done in SPSS V23 applying Pearson correlation and Hierarchical regression. Results: Findings showed a significant relationship between self-efficacy in emotional regulation and emotional distress and its components (depression, anxiety, and stress) (r=0.53, P< 0.01). Self-efficacy in emotional regulation was found to be a good predictor of reducing emotional distress. We observed no significant relationship between cognitive flexibility and emotional distress and its components (r=0.01, P≥0.05). But, a significant relationship was detected between self-efficacy in emotional regulation and cognitive flexibility (r= -0.53, P< 0.01). Conclusion: Current study proved that there is a relationship between self-efficacy in emotional regulation and emotional distress, therefore, care neededs to be taken to improve, maintain, and promote mental health in students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله self-efficacy, emotional regulation, emotional distress, cognitive flexibility

نویسندگان مقاله زهرا رئیسی سر تشنیزی | Zahra Raeisi Sarteshneizy
MSc in Mental Health, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
کارشناسی ارشد سلامت روان، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

مژگان لطفی | Mozhgan Lotfi
Assistant Professor, Department of Mental Health, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
استادیار، گروه سلامت روان، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

محمدرضا پیرمرادی | Mohammadreza Pirmoradi
Assistant Professor, Department of Mental Health, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
استادیار، گروه سلامت روان، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

علی اصغر اصغرنژاد فرید | Aliasghar Asghar Nejad Farid
Associate Professor Department of Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran Iran
دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2463-6&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده گزارش کوتاه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات