این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۳۰، شماره ۱۸۸، صفحات ۱۳۸-۱۴۳
عنوان فارسی
آموزش مدیریت استرس به مادران، همراه با تکنیک فراشناختی بر تقویت حل مساله ریاضی دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: یکی از شایعترین مشکلات تحصیلی، ناتوانی یادگیری ریاضی است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش مهارت مدیریت استرس مادران، بر بهبود مهارت حل مساله دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی بود. مواد و روشها: این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. نمونه پژوهش شامل 30 دانش آموز دختر مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی در شهرستان قایمشهر و در پایه سوم و چهارم ابتدایی در مدت یک سال تحصیلی بود. مدارس و کلاسها به صورت خوشهای انتخاب شده و در مرحله پایانی دانشآموزان با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره کنترل و آزمایش گمارده شدند. برای تعیین نمونههای دارای اختلال یادگیری ریاضی از DSM-IV-TR و آزمون کیمت و تست هوش ریون استفاده و برای جمعآوری دادهها از 28-GHQ و خرده آزمون حل مساله آزمون کی مت استفاده شد. برای هردوگروه دانشآموزان، 14 جلسه آموزش فراشناختی حل مساله طی 5 هفته و همزمان برای مادران دانشآموزان گروه آزمایش، 8 جلسه آموزش مهارت مدیریت استرس طی 4 هفته ارایه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS19 و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شده و در سطح معناداری 01/0 بررسی شده است. یافتهها: نتایج نشان داد که در هر دو گروه، دانشآموزان پیشرفت خوبی در بهبود مهارت حل مساله داشتند ولی دانشآموزانی که مادران آنها تحت آموزش مهارت مدیریت استرس بودند، پیشرفت بیشتری داشتند (001/0 > P). استنتاج: این نتایج حاکی از آن است که آموزش مدیریت استرس مادران تاثیر قابل توجهی در بهبود مهارت حل مساله دانشآموزان دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال یادگیری ریاضی، مهارت مدیریت استرس، حل مساله، مادر، کودک
عنوان انگلیسی
Effects of Maternal Stress Management Training and Metacognitive Techniques on Improving Problem-Solving Skills in Students with Dyscalculia
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Learning difficulty in mathematics is one of the most common problems in students. The purpose of this study was to investigate the effect of maternal stress management skills training on improvement of problem-solving skills in students with dyscalculia. Materials and methods: A quasi-experimental study with pre-test post-test control group design was carried out in 30 elementary level school girls (grades 3 and 4) with disabilities in learning mathematics in Qaemshahr, north of Iran. Schools and classes were selected using cluster sampling. The students were selected based on interviews and were randomly assigned into control group or experimental group (n=15 per group). Data were collected using DSM-IV-TR diagnostic checklist, the KeyMath Diagnostic Assessment, the Raven's Progressive Matrices, and General Health Questionnaire-28 (GHQ-28). Both groups received metacognitive training on problem-solving (14 sessions/ 5 weeks). Meanwhile, mothers of students in experimental group attended a training course on stress management (8 sessions/ 4 weeks). Data analysis was done in SPSS V19 applying univariate analysis of variance and P values of less than 0.01 were regarded as astatisctically significant. Results: Students in both groups showed improvements in problem-solving skills but in experimental group whose mothers received stress management skills training, the students were found with significant improvements compared to the control group (P< 0.001). Conclusion: According to current study, maternal stress management training has considerable effects on improving problem-solving skills in students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
mathematical learning disorder, stress management skills, problem-solving, mother, child
نویسندگان مقاله
حمزه حسینی | Hamze Hosseini
Professor, Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, Addiction Institute, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استاد، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، پژوهشکده اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
لیلا احمدی | Leyla Ahmadi
MSc in Psycholog, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Sari Branch, Sari, Iran
کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی ساری، ساری، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-204-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
گزارش کوتاه
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات