این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۳۰، شماره ۱۸۷، صفحات ۱۵۴-۱۵۹

عنوان فارسی ارزیابی اخلاق حرفه‌ای از منظر گیرندگان، ارائه دهندگان و فراهم کنندگان خدمت در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی مازندران
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: پایبندی به اصول اخلاق حرفه درگروه‌های پزشکی علاوه بر بر رضایت‌مندی بیماران نقش مهمی در بهبود و بازگشت سلامتی آنان دارد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی وضعیت اخلاق حرفه‌‌ای از منظر گیرندگان، ارائه‌دهندگان و فراهم‌کنندگان خدمت در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی در سال1398 انجام شد. جامعه آماری کارکنان، بیماران و مدیران بیمارستان‌های آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بودند. روش نمونه‌گیری از کارکنان، بیماران و مدیران به ترتیب به صورت تصادفی ساده، تصادفی سیستماتیک و سرشماری بود و حجم نمونه نیز به ترتیب 241، 309 و 25 نفر بود. ابزار گردآوری داده‌‌ها پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی محتوایی و ظاهری پرسشنامه با نظر خبرگان و روایی سازه آن با استفاده از تحلیل عامل تأییدی و پایایی آن به روش ضریب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق آمار توصیفی و آزمون واریانس یک‌طرفه انجام شد. یافته‌ها: میانگین نمره کسب شده اخلاق حرفه‌ای از منظر ارائه‌دهندگان (64/0±17/4) بیش‌تر از منظر فراهم کنندگان (52/0±15/4) و گیرندگان (71/0±95/3) بود که این تفاوت از لحاظ آماری معنی‌دار بود(05/0< P-). از مجموع دیدگاه مشارکت‌کنندگان مطالعه حاضر، بعد ارتباط با دیگر همکاران بیش‌ترین (55/0±34/4) و احترام به حق بیمار (68/0±09/4) کم‌ترین امتیاز را کسب نمودند. استنتاج: وضعیت اخلاق حرفه‌ای در بیمارستان‌های استان مازندران مطلوب می‌باشد. ارزیابی مستمر اخلاق حرفه‌ای جهت شناسایی نقاط ضعف و قوت و تصمیمات مناسب برای ارائه خدمات با پایبندی به اصول اخلاق حرفه‌ای توصیه می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق حرفهای، حقوق بیمار، اخلاق

عنوان انگلیسی Assessing Professional Ethics from the Perspective of Recipients and Service Providers in Hospitals Affiliated with Mazandaran University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Adherence to the principles of professional ethics in medical groups, in addition to influence patient satisfaction, plays a key role in improving and restoring their health. The aim of this study was to evaluate professional ethics from the perspective of recipients and service providers in hospitals affiliated with Mazandaran University of Medical Sciences. Materials and methods: This descriptive analytic study was performed in employees (n= 241), patients (n= 309), and managers (n= 25) in Mazandaran province hospitals, Iran, 2019. The sampling methods for patients, staff, and managers were simple random, systematic, and census random, respectively. Data were collected using a researcher-made questionnaire. The content and face validity of the questionnaire were determined by experts. The construct validity was confirmed by confirming factor analysis and its reliability was assessed by Cronbach's alpha coefficient and compound reliability. Data analysis was performed applying descriptive statistics and one-way analysis of variance (ANOVA). Results: The mean score for medical ethics was higher from the perspective of staff (4.17±0.64) compared to managers (4.15±0.52) and patients (3.95±0.71) (P < 0.05). Communication with colleagues and respecting patient rights were found with the highest and lowest scores (4.34 ± 0.55 and 4.09 ± 0.68, respectively). Conclusion: Medical ethics was favorable in hospitals of Mazandaran province. But, continuous evaluation of different dimensions of medical ethics is needed to identify weaknesses and strengths, thereby making appropriate decisions to provide enhanced services.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله professional ethics, patient rights, ethics

نویسندگان مقاله رویا ملک زاده |
PhD in Health Services Management, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دکتری تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پز شکی مازندران، ساری، ایران

تورج اسدی | Touraj Assadi
Assistant Professor, Department of Emergency Medicine, Faculty of Medicine, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، گروه طب اورژانش، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

احسان عابدینی | Ehsan Abedini
PhD Student in Health Services Management, Student Research Committee, Health Sciences Research Center, Mazandaran University of Medical Science, Sari, Iran
دانشجوی دکتری مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، کمیته تحقیقات دانشجویی، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

سونا سرافراز | Soana Sarafraz
MSc in General Psychology, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-8007-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اخلاق پزشکی
نوع مقاله منتشر شده گزارش کوتاه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات