این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پایش
، جلد ۲۱، شماره ۱، صفحات ۳۵-۴۶
عنوان فارسی
ارزیابی وضعیت پاسخگویی نظام سلامت: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پاسخگویی به عنوان ابزاری راهبردی در نظر گرفته میشود که از طریق آن عملکرد سازمانی بررسی میشود، رضایت مشتری ارتقاء داده میشود و کار آیی عملیاتی و بهبود عملیات کسب وکار حاصل میگردد. ازآنجا که بررسی ابعاد پاسخگویی هر سازمانی نیازمند تعیین شاخصهایی خاص برای آن سازمان است، شناخت شاخصها و تعیین میزان پایایی به مسئله مهمی تبدیل میشود؛ به همین منظور این مطالعه کیفی با هدف تعیین ایزاری برای ارزیابی وضعیت پاسخگویی نظام سلامت انجام شد . مواد و روش کار: این مطالعه کیفی در سال 1399 با روش تحلیل محتوای انجام شد. شرکت کنندگان به روش هدفمند انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. پس از انجام 30 مصاحبه با مدیران، کارشناسان و افراد صاحب نظر ، داده ها به اشباع رسید. و بااستفاده از روش تحلیل محتوای کیفی گرانهایم و لاندمن تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: با مرور و تحلیل مصاحبه ها، تعداد6 درون مایه اصلی و 84 زیر طبقه به دست آمد. درون مایه های اصلی شامل "طراحی ساختار مناسب برای پاسخگویی"،"در نظر گرفتن متولیان برای پاسخگویی نظام سلامت"، "مدیریت تعریف شده و مستقل برای پاسخگویی "، "پیش بینی واحد های خارج از نظام سلامت جهت پاسخگویی" ،"طراحی الگوی مناسب برای پاسخگویی به صورت مشتری محور"،" استفاده از شاخص و چک لیست برای ارزیابی پاسخگویی نظام سلامت "استخراج شد. نتیجهگیری: در نهایت این مطالعه، شش راهبرد جهت ارزیابی پاسخگویی نظام سلامت شناسایی نمود تا به مدیران و سیاست گذاران پیشنهاد شود، و در زمان برنامه ریزی برای ارزیابی پاسخگویی نظام سلامت این راهبردها مد نظر قرار گیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نظام سلامت، پاسخگویی، ارزیابی ،مطالعه کیفی
عنوان انگلیسی
Assessing the health system responsiveness: A qualitative study
چکیده انگلیسی مقاله
Objective (s): Responsiveness is considered as a strategic tool through which organizational performance is evaluated, customer satisfaction is promoted, and operational efficiency and improvement of business operations are achieved. Since the study of the dimensions of accountability of any organization requires the determination of specific indicators for that organization, recognizing the indicators and determining the degree of reliability becomes an important issue. Methods: This qualitative study was conducted in 1399 with content analysis method. Participants were purposefully selected. The data collection tool was a semi-structured interview. After conducting 30 interviews with managers, experts and experts, the data were saturated. And was analyzed using Granheim-llandman's qualitative content analysis method. Results: By reviewing and analyzing the interviews, 6 main themes and 84 sub-themes were extracted. The main themes include designing an appropriate structure for accountability, considering trustees for accountability of the health system, defined and independent management for accountability, predicting units outside the health system for accountability, designing an appropriate model for customer-centered accountability, use indicators and checklists to assess the accountability of the health system. Conclusion: This study identified six strategies for evaluating health system accountability to be suggested to managers and policymakers, and to consider these strategies when planning to evaluate health system accountability.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Health system, Responsiveness. Evaluation
نویسندگان مقاله
سلیمان سروانی | Soleyman Saravani
Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran
واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
علی کبریایی | Ali Kebriaie
School of Health, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
اسرافیل رشدی | Israfil Roshdi
Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran
واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
نشانی اینترنتی
http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1041-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات