این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پایش
، جلد ۲۰، شماره ۵، صفحات ۵۶۱-۵۷۰
عنوان فارسی
وضعیت ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی ایران: سوال پژوهش، تولید دانش، انتقال دانش، ترویج استفاده از شواهد
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: ترجمان دانش عبارت است از فرآیند تولید، تبادل و بهکارگیری صحیح دانش ازنظر اخلاقی، که از برهمکنش میان پژوهشگران و مصرفکنندگان سلامت، منجر به تولید محصولات مؤثرتر و نظام ارائه خدمات سلامت قویتر می شود. پژوهشهای کمک کننده به سیاستگذاری در حوزه ترجمان دانش، یکی از نیازهای نظام سلامت کشور است و باید فعالیت در این حوزه توسعه یابد. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1397 انجام شد. مواد و روش کار: در این مطالعه مقطعی، 9 دانشکده و 33 مرکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی ایران که با بیش از 3 سال سابقه تأسیس داشتند بهصورت سرشماری وارد مطالعه شده و با استفاده از پرسشنامه معتبر "خودارزیابی سازمانهای تولیدکننده دانش"، وضعیت ترجمان دانش آنها ارزیابی شد. دادهها با بهره گیری از نرمافزار SPSS.18 و با استفاده از محاسبه میانگین و انحراف معیار توصیف شدند. یافتهها: میانگین امتیازات در حیطههای "سؤال پژوهش"، "تولید دانش"، "انتقال دانش" و "ترویج استفاده از شواهد" به ترتیب (2/31)، (2/83)، (2/35) و (2/20) (از 5) به دست آمد. بیشترین نقاط ضعف در حیطه انتقال دانش و بیشترین نقاط قوت مربوط به حیطه تولید دانش بودند. نتیجهگیری: نتایج نشان دادند که ظرفیت پژوهش و تولید دانش در دانشگاه علوم پزشکی ایران تا حدودی قابلقبول و مناسب است اما نقاط ضعف قابلتوجهی در حیطههای سوال پژوهش، انتقال دانش و ترویج استفاده از شواهد، خصوصاً در تعامل بین محققان و کاربران دانش وجود دارد. لذا پیشنهاد میشود سیاستهای جامعی در سطوح کشوری و دانشگاهی در جهت تسهیل ارتباط بین محققان و کاربران دانش و حمایت از فعالیتهای ترجمان دانش تدوین شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ترجمان دانش، سوال پژوهش، تولید دانش، انتقال دانش، ترویج استفاده از شواهد
عنوان انگلیسی
The knowledge translation status in Iran University of Medical Sciences: “research question”, “knowledge production”, “knowledge transfer”, and “promoting the use of evidence”
چکیده انگلیسی مقاله
Objective(s): knowledge translation is defined as a dynamic and iterative process that includes the synthesis, dissemination, exchange and ethically sound application of knowledge to improve health, provide more effective health services and products, and strengthen the health care system. Research contributing to policy-making in the field of knowledge translation (KT) is one of the needs of the country's health system and activities in this field should be developed. This study aimed to assess the KT status of Iran University of Medical Sciences (IUMS) in 2018. Methods: In this cross-sectional study; nine IUMS schools and 33 research centers with a history of more than three years of establishment were selected by census method. Using the Self-Assessment Tool for Research Institutes (SATORI), the KT status among the IUMS schools and research centers was assessed. Data were entered into SPSS.18 software and described using mean and standard deviation. Results: The mean scores in the domains of "research question", "knowledge production", "knowledge transfer", and "promoting the use of evidence" were 2.31, 2.83, 2.35, and 2.20 (out of five), respectively. Strategies with the lowest score was related to "knowledge transfer" and strategies with the highest score was related to "knowledge production". Conclusion: While the university's research and knowledge production capacity was acceptable, there were significant weaknesses in the domains of "knowledge transfer" and "promoting the use of evidence" especially the interaction between researchers and research users. It is suggested that comprehensive policies be developed at the national and university levels to facilitate the interaction between researchers and knowledge users and to support the activities of knowledge translations.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Knowledge translation, research question, knowledge production, knowledge transfer, promoting the use of evidence
نویسندگان مقاله
سوگند تورانی | Sogand Tourani
School of Health Management and Information Science, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
نرگس رفیعی | Narges Rafiei
Health Management and Social Development Research Center, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran
مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
سید کاظم ملکوتی | Seyed Kazem Malakouti
Mental Health Research Centerو School of Behavioral Sciences and Mental Health, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
مرکز تحقیقات بهداشت روان، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
شهناز ریماز | Shahnaz Rimaz
Radiation Biology Research Center, School of Public Health, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
مرکز تحقیقات بیولوژی پرتو، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
علیرضا حیدری | Alireza Heidari
Health Management and Social Development Research Center, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran
مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
نشانی اینترنتی
http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-674-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات