این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پایش
، جلد ۲۰، شماره ۳، صفحات ۳۰۱-۳۱۰
عنوان فارسی
تأثیر موانع زبان بر آموزش به بیمار: یک مرور دامنهای
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: هدف از آموزش به بیمار ایجاد رفتارهای مثبت در بیمار است. با این وجود یکی از بزرگترین موانع در اجرای آموزش و ارتباط مؤثر با بیمار، تفاوت زبان بین بیمار و ارائهدهندگان خدمات مراقبت سلامت است. از این رو مطالعه مروری حاضر با هدف بررسی تأثیر موانع زبان برآموزش به بیمار در دنیا و ایران انجام شده است. مواد و روش کار: در این مطالعه مروری دامنهای، مطالعات با هر نوع طراحی در زمینه تأثیر موانع زبان برآموزش به بیمار، به دو زبان فارسی و انگلیسی، در محدودیت زمانی 2020-2010 و در بانکهای اطلاعاتی PubMed, Embase, Scopus, Web of Science, ProQuest Science, DirectSpringer,Cochranelibrary,Google, Scholar, ,MagIran SID, Iran Doc, ,,Iran Medex Elmnet با استفاده از کلید واژههای Communication Barriers, language barriers, communication, Patient education different language, Bi Language Language obstacle, و معادل فارسی آنها جستجو شد. یافته ها: از میان 8900 مطالعه بررسی شده، در نهایت 16 مطالعه وارد این بررسی شد. نتایج مطالعات بررسی شده ارتباط واضح بین مهارت محدود زبان و مشکل در ارتباط با بیمار و در پی آن ارائه آموزش مؤثر به بیمار را، صرف نظر از محل تحقیقات انجام شده، نشان داد. نتیجه گیری: این امر قابل قبول است که بین مهارت زبانی و ارائه خدمات آموزشی به بیمار ارتباط نزدیکی وجود دارد، به طوریکه نداشتن مهارت زبانی کافی مانع برقراری ارتباط مؤثر با بیمار جهت ارائه خدمات آموزشی میشود. با این وجود، محدودیت مطالعاتی که صرفاً تأثیر موانع زبانی بر آموزش مؤثر به بیمار را بررسی کرده باشد، مشهود بوده و لزوم انجام مطالعات بیشتر در این خصوص مطرح است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
موانع زبان، آموزش به بیمار، مرور دامنه ای
عنوان انگلیسی
Impact of Language Barriers on Patient Education: A Scoping Review
چکیده انگلیسی مقاله
Objective (s): The purpose of patient education is creating positive behaviors. However, one of the biggest barriers of effective patient education and communication is differences of language between patients and health care providers. This study aimed to review the impact of language barriers on patient education worldwide. Methods: In this scoping review, papers both in Persian and English related to patient education language barriers were searched using the following databases: PubMed, Embase, Scopus, and Web of Science, ProQuest, Science Direct, Springer, Cochrane library, Google Scholar, MagIran, SID, Iran Doc, IranMedex and Elmnet during 2010 to 2020. The keywords included communication barriers, language barriers, communication, patient education, Bi language, language obstacle in both Persian and English. Results: In all 8900 citations were retrieved. Of these 16 studies were relevant included in this study. The results of the studies showed a clear association between limited language skills and difficulty in communicating with patients and providing effective patient education, regardless of the research settings. Conclusion: There is a close relationship between language skills and the provision of educational services to the patient. Lack of sufficient language skills prevents effective communication with patients. However, the limitations of studies that have only examined the effect of language barriers on effective patient education are evident, and there is a need for further studies on the topic.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Patient education, Language Barriers, Scoping Review
نویسندگان مقاله
مهربان شهماری | Mehraban Shahmari
School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
مرضیه حسن پور | Marzieh Hasanpour
School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-851-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پیراپزشکی
نوع مقاله منتشر شده
مروری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات