این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پایش
، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۱۹۱-۱۹۹
عنوان فارسی
تاثیر برنامه آموزشی مهارتهای ارتباطی والدین بر میزان عزتنفس دانشآموزان دختر نوجوان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: عزتنفس قطعیترین عامل در روند رشد روانی افراد و یکی از معیارهای سلامت روان میباشد. در دوره نوجوانی نقش والدین و مهارت آنان در برقراری ارتباط مثبت و سازنده با فرزند نوجوانشان بسیار حساس و حیاتی است .هدف این مطالعه تعیین تاثیر برنامه آموزشی مهارتهای ارتباطی والدین بر میزان عزتنفس دانشآموزان دختر نوجوان است. مواد و روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمهتجربی است که در سال 1397 در یکی از دبیرستانهای دولتی شهرستان دماوند انجام شد. نمونهها 77 نوجوان دختر و والدینشان بودند که به صورت غیرتصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه عزتنفس کوپراسمیت بود. ابتدا درگروه کنترل و آزمون عزتنفس دانشآموزان دختر سنجیده شد. در گروه آزمون با توجه به نیازهای آموزشی والدین 16 جلسه آموزشی طراحی و در قالب آموزش گروهی در گروههای 10 نفره اجرا گردید. بعد از یک ترم تحصیلی دوباره عزتنفس در دو گروه سنجیده شد. دادهها با آزمونهای ویلکاکسون، منویتنی وآنالیز کوواریانس توسط نرمافزار spss22 تجزیهوتحلیل شدند. یافته ها: آزمون منویتنی قبل از مداخله در دو گروه آزمون و کنترل از نظر میانگین نمره عزتنفس تفاوت معنیدار نشان نداد. بعد از مداخله در دو گروه آزمون و کنترل با توجه به آنالیز کوواریانس تفاوت معنیدار نشان داد. نتیجه گیری: با توجه به یافتههای مطالعه حاضر که نشاندهنده تاثیر برنامه آموزشی مهارتهای ارتباطی والدین در افزایش عزتنفس دانشآموزان دختر نوجوان بوده است، پیشنهاد میگردد جهت ارتقای سلامت دختران نوجوان توجه ویژهای به آموزش والدین بر اساس نیاز و خصوصیات دوران نوجوانی شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دختر نوجوان، دبیرستان ،عزتنفس، مهارتهای ارتباطی،والدین
عنوان انگلیسی
The Effect of Communication Skills Training for parents on Adolescent Female Students' Self-Esteem
چکیده انگلیسی مقاله
Objective (s): The association between self-esteem and the process of mental development of individuals and mental health is well established. In adolescence, the role of parents and their skills in communicating is very sensitive and vital. The purpose of this study was to assess the effect of parents' communication skills training on the self-esteem of adolescent female students. Methods: This was a quasi-experimental study that conducted in one of the state high schools in Damavand, Iran in 2019. The sample consisted of 77 adolescent girls and their parents who were assigned to two groups: intervention and control. Parents in the intervention group received 16 training sessions in a group pf 10 participants. The control group received nothing. In both groups students completed a self-esteem questionnaire (Cooper-Smith questionnaire) at two points in time: before intervention and three months after the intervention. The data were analyzed by Wilcoxon, Mann-Whitney and analysis of covariance using SPSS22 software. Results: Both groups were similar in most characteristics and at baseline self-esteem score did not differ significantly between two groups (p=0.49). However, after the intervention, there was a significant difference between the experimental and control groups according to analysis of covariance (p=0.001). Conclusion The findings suggest parents' communication skills training could be effective in improving adolescents' self-esteem.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Adolescent girl, Communication skills ,High school ,Parents, Self-esteem
نویسندگان مقاله
نرگس نصیری نیا | Narges Nasirinia
Faculty of Medical Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
ربابه معماریان | robabeh memarian
Faculty of Medical Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
علی اکبر راسخی | aliakbar rasekhi
Faculty of Medical Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-626-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پیراپزشکی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات