این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۴۹-۵۷

عنوان فارسی طراحی محتوای آموزشی سبک زندگی مروج سلامت با استفاده از، عکس ـ گفتار، در افراد پیش دیابتی با رویکرد کیفی: یک پژوهش مشارکتی اجتماع ‌محور
چکیده فارسی مقاله مقدمه: امروزه دیابت و عوارض مزمن آن یکی از عمده‌ترین مشکلات بهداشت عمومی در سرتاسر جهان است. این مطالعه به‌منظور طراحی محتوای آموزشی ارتقا دهنده سلامت با استفاده از رویکرد کیفی عکس گفتار در افراد پیش دیابتی انجام‌شده است. مواد و روش کار: این مطالعه با رویکرد تحلیل کیفی در سال 98 بر روی 40 شرکت‌کننده پیش دیابتی در مراکز بهداشتی درمانی هویزه انجام گرفت. از عکس گفتار برای درک بهتر بالغان پیش دیابتی در مورد بیماری خود استفاده شد. داده‌ها به‌وسیله گروه‌های متمرکز و مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته گردآوری شدند. تمام داده‌ها بر اساس تجزیه‌وتحلیل روایتی محتوا ثبت و تحلیل شدند. یافته ها: از تحلیل داده‌ها چهار مضمون اصلی شامل: نیازهای روزانه فرد مبتلا به دیابت، غفلت از ابتلای به بیماری، آموزش و ارائه مراقبت‌های بهداشتی - درمانی، نبود حمایت لازم برای مناسب‌سازی فضاها استخراج شد. نتیجه گیری: در طراحی محتوای آموزشی بر چهار مضمون اصلی استخراج‌شده از تجربیات افراد پیش دیابتی ضروری است که برای ارائه خدمات جامع‌تر توسط کارکنان مراقب بهداشتی تأکید بیشتری صورت گیرد..
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پیش دیابتی، تحلیل روایتی محتوا، عکس گفتار، پژوهش مشارکتی اجتماع محور

عنوان انگلیسی Designing health promoting lifestyle educational content using photovoice qualitative approach in pre-diabetic people: A community-based participatory research
چکیده انگلیسی مقاله Objective (s): Diabetes and its chronic complications is one of the major public health issues worldwide. The present study aimed to use photovoice in pre-diabetic people to design health promoting lifestyle educational content. :. Methods: This community-based participatory research was performed on 40 pre-diabetic participants in Hoveizeh health centers, Khozestan Province, Iran in 2018. Photovoice was used to better understand pre-diabetic adults about their experiences. Focus groups and semi-structured interviews were used for data collection. All data were recorded and analyzed through content analysis based on narratives. Results: Data analysis revealed four main themes including daily living needs, neglect of the disease, education and provision of health care, lack of support to adapt physical environment. Conclusion: In designing educational content, it is necessary to place more emphasis on the four main themes extracted from the experiences of pre-diabetic people in order to provide more comprehensive services by health care personnel.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Pre-diabetic, Narrative analysis, Photovoice, Community-based participatory research

نویسندگان مقاله ماجد مری پور | Majed Meripour
Health Faculty, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران

مرتضی خفایی | Morteza Khafaie
Health Faculty, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران

هاشم محمدیان | Hashem mohamadian
Health Faculty, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران


نشانی اینترنتی http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-212-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بهداشت عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات