این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۹۱-۱۰۷

عنوان فارسی اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب کودکان و استرس فرزندپروری مادران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب کودکان و استرس فرزندپروری مادران بود. مواد و روش کار: جامعه پژوهش، کودکان 7 تا 12 ساله اهوازی با نشانه ­های اضطراب بودند که بدین منظور سه کودک 7 تا 12 ساله با نشانه­ های اضطراب به همراه مادران­شان، با روش نمونه­ گیری هدفمند انتخاب شدند. در این پژوهش از روش طرح تجربی تک موردی از نوع خط پایه چندگانه ناهمزمان استفاده شد. کارایی پروتکل آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد در طی سه مرحله (خط پایه، درمان 12 جلسه­ ای و پیگیری 1 ماهه) با استفاده از پرسشنامه­ های اضطراب کوکان اسپنس- فرم والد  و فرم کوتاه پرسشنامه استرس فرزندپروری آبیدین مورد بررسی قرار گرفت. داده ­ها به روش ترسیم دیداری، شاخص تغییر پایا و فرمول درصد بهبودی تحلیل شدند. از جمله مهمترین متغیرهای تحلیل دیداری، تغییرات روند، تعییرات جهت، PND و POD بود. یافته ها: شاخص­ های تغییر پایای مادران و کودکان نشان داد که شاخص همه آزمودنی­ ها در مرحله­ی پیگیری به جز در مادر و کودک سوم معنادار بوده است. بررسی درصدهای بهبودی آزمودنی­ ها نشان داد که تغییرات درصد بهبودی و شاخص تغییر پایا هماهنگ و همسو با هم است. نتیجه گیری: آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد با افزایش پذیرش، ذهن ­آگاهی و حرکت در جهت ارزش­ های فرزندپروری والدین می­ تواند باعث کاهش استرس فرزندپروری آنها و اضطراب کودکان شود. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استرس فرزندپروری، اضطراب، فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Acceptance and Commitment-based Parenting education on Children's Anxiety and the Parenting Stress of Mothers
چکیده انگلیسی مقاله Objective (s): The present study aimed to evaluate the effect of acceptance and commitment-based parenting education on children's anxiety and parenting stress of mothers. Methods: Non-congruent multiple baseline experimental single-case studies were used as the method in the current study. Three anxious children and their mothers were selected through purposeful sampling in Ahvaz, Iran. The effectiveness of acceptance-and-commitment-based parenting education protocol was carried out in three phases (baseline assessment, 12 session treatment, and 1-month follow-up) by using the Spence Children's Anxiety Scale-Parent Form and the Parenting Stress Index– Short Form). The data were analyzed by visual mapping, reliable change index and recovery percentage formula. The direction changes, PND, and POD were the most important variables of visual analysis of trend changes.  Results: The mothers and children's reliable change indices were significant in all the instances except for the second mother and child. The subjects' recovery percentage showed that the results of the reliable change indices and recovery percentages are consistent. Conclusion: Acceptance and commitment-based parenting education can reduce parenting stress and children's anxiety by increasing parent's acceptance, mindfulness, and moving toward parenting values..
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله acceptance and commitment-based parenting, anxiety, parenting stress

نویسندگان مقاله کوثر تردست | Kowsar Tardast
Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

عباس امان الهی | Abbas Amanelahi
Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

غلامرضا رجبی | Gholamreza Rajabi
Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

خالد اصلانی | Khaled Aslani
Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

خدیجه شیرالی نیا | Khadije Shiralinia
Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران


نشانی اینترنتی http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-563-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات