این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۹، شماره ۵، صفحات ۵۸۱-۵۸۹

عنوان فارسی توضیح رفتار مراقبت از ستون فقرات با روش مدل‌یابی معادلات ساختاری (SEM) در دانش‌آموزان: کاربرد نظریه شناختی اجتماعی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: کمردرد از جمله اختلالات شایع ستون فقرات است. دغدغه اصلی افزایش میزان شیوع آن در دانش‌آموزان است که می‌تواند ناتوانی در بزرگسالی را سبب شود. هدف از این پژوهش توضیح رفتار مراقبت از ستون فقرات با استفاده از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری (SEM) و مبتنی‌بر نظریه شناختی- اجتماعی(SCT)، در دانش‌آموزان بود. مدل مفروض شامل: مهارت‌ها، دانش اصول مراقبت از ستون فقرات، خودکارآمدی و باورهای انتظار نتیجه به‌عنوان متغیرهای مستقل و رفتار مراقبت از ستون فقرات به‌عنوان متغیر وابسته بود. مواد و روش کار: داده‌های 204 دانش‌آموز مدارس ابتدایی دولتی تهران، در بازه زمانی مهر‌ماه تا آبان‌ماه سال تحصیلی 98-1397 با  استفاده از پرسش‌نامه ساختارمند، جمع‌آوری شد. براساس داده‌ها، مدل مفروض با روش تحلیلی مدل‌یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS، نسخه 24 و لیزرل نسخه 8.80 بررسی شد. یافته ها: اثر مهارت‌ها، دانش، خودکارآمدی و باورهای انتظار پیامد بر رفتار مراقبت از ستون فقرات دانش‌آموزان به ترتیب: 0/73، 0/42، 0/87، 0/55بود. به‌علاوه، شاخص‌های برازش مانند شاخص برازش مقایسه‌ای ( CFI)، شاخص برازش هنجار یافته (NFI)، شاخص نسبت کای اسکوئر به درجه آزادی ( χ2/df) و ریشه میانگین مربعات خطای برآورد (RMSEA) نیکویی برازش مدل را نشان دادند. نتیجه گیری: یافته‌های مطالعه نشان داد مشارکت‌کنندگانی که مهارت‌ها، دانش، خودکارآمدی و باورهای قوی‌تری دارند؛ به احتمال زیاد، رفتار صحیح مراقبت از ستون فقرات را از خود بروز خواهند داد. با‌توجه به‌ این مسئله، مداخلات مدرسه‌محور پیشگیری کننده از کمر‌درد، باید این عوامل شناختی را در‌نظر بگیرد و با استفاده از راهبردهای تغییر مناسب، آن‌ها را بهبود دهد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نظریه شناختی- اجتماعی، رفتار مراقبت از ستون فقرات، دانش‌آموزان، مدل‌یابی معادلات ساختاری

عنوان انگلیسی The structural relationship between spine-related behavior among pupils and the constructs of social cognitive theory: A structural equation modeling analysis
چکیده انگلیسی مقاله Objective (s): Low back pain is a common disorder of spine. One of the most important concerns is the increasing rate of low back pain in schoolchildren that might predict adult disability. The purpose of this study was to explain the structural relationship between low back pain and spine-related behavior among pupils via structural equation modeling based on social cognitive theory (SCT). The hypothesized model included skills, knowledge of spine care principals, self-efficacy, and expectation beliefs as independent variables, and spine-related behavior as a dependent variable. Methods: We collected data from 204 students attending public elementary schools using a structured questionnaire in Tehran, Iran from October 2018 to March 2019. The hypothesized model was examined via a structural equation modeling (SEM) analysis using SPSS, version 24.0, and LISREL, version 8.80. Results: The effect of skills, knowledge, self-efficacy and beliefs on spine-related behavior was 0.73 (t-value=13.09), 0.42 (t-value=6.71), 0.87 (t-value=16.67), and 0.55 (t-value=4.95) respectively. In addition, various indicators, such as Comparative Fit Index (CFI), Normed Fit Index (NFI), χ2/df, and Root Mean Squared Error of Approximation (RMSEA) showed the good fitness of the models. Conclusion: The results revealed that the pupils who had more confident, skills, expectation beliefs, and knowledge were more likely to perform proper spine-related behavior. In this regard, school-based low back pain prevention interventions should be addressed using key cognitive factors that consider the potential change strategies. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Social Cognitive Theory, Spine-related behavior, Pupils, Structural equation modeling

نویسندگان مقاله زهرا اکبری چهره برق | Zahra Akbari-Chehrehbargh
Faculty of Medical Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

صدیقه سادات طوافیان | Sedigheh Sadat Tavafian
Faculty of Medical Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

علی منتظری | Ali Montazeri
Health Metrics Research Center, Iranian Institute for Health Sciences Research, ACECR, Tehran, Iran
مرکز تحقیقات سنجش سلامت، پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-627-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پیراپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات