این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
ارمغان دانش
، جلد ۲۶، شماره ۵، صفحات ۷۷۰-۷۸۲
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر نظریه انتخاب و آموزش خلاقیت بر میزان تاب آوری و هیجان اندیشه، کارکنان بهداشت و درمان شهر یاسوج
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی دو روش آموزش نظریه انتخاب و آموزش خلاقیت بر میزان هیجان اندیشه،تاب آوری و در کارکنان بهداشت و درمان انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه شامل کلیه کارکنان بهداشت و درمان شهرستان یاسوج درسال 97-1396 بود. با استفاده از روش نمونهگیری مبتنی بر هدف یا در دسترس از بین کارکنان بهداشت و درمان شهرستان یاسوج با توجه به ملاک های درنظر گرفته شده تعداد45 نفر از این افراد به صورت تصادفی انتخاب و به سه گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند (15 نفر برای هر گروه) سپس پرسشنامههای تاب آوری،هیجان اندیشه از هر سه گروه آزمودنی گرفته شد ، گروه آزمایش آموزش خلاقیت درمانی و آموزش نظریه انتخاب را در 8 جلسه 90 دقیقهای به مدت 2 ماه دریافت کردند و گروه کنترل در این مدت آموزشی دریافت نکردند .یافته های پژوهش نشان داده است بین گروه های آزمایش از لحاظ متغیرهای وابسته سطح 001/0>p تفاوت معنیداری وجود ندارد. بنابراین فرضیه اصلی پژوهش رد گردد؛ یعنی اثربخشی دو روش آموزش نظریه انتخاب و آموزش خلاقیت بر میزان هیجان اندیشه،تاب آوری و در کارکنان بهداشت و درمان یکسان است. ونتایج پژوهش نشان داده است که شرکت در جلسات گروهی و افزایش کنش و واکنش های گروهی و تبادل اطلاعات و تجربه های هریک از کارکنان درجلسات آموزشی وآشنایی با نیازهای اساسی همچنین آشنایی کارکنان مولفههای شخصیتی خلاقیت درمانی شامل (اعتماد به نفس، جسارت ورزی و ریسک پذیری) توانست منجر به افزایش تاب آوری، پویایی و افزایش بهزیستی روانی در آنها شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش مبتنی بر نظریه انتخاب،آموزش خلاقیت، تاب آوری، هیجان اندیشه
عنوان انگلیسی
Comparison of the effectiveness of training based on choice theory and creativity training on resilience and emotion of thought, health personnel in Yasuj city
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to compare the effectiveness of two methods of teaching choice theory and creativity training on the level of thought excitement, resilience and in health care workers. The statistical population of the present study was all kidneys of health workers in Yasuj in 2017-17. Using purposive sampling method or available among health workers of Yasuj city according to the criteria, 45 of these people were randomly selected and divided into three experimental and control groups (15 people). For each group) then resilience questionnaires, thought excitement were taken from all three groups of subjects, The experimental group received therapeutic creativity training and selection theory training in 8 sessions of 90 minutes for 2 months and the control group did not receive training in this training period. P> 0 There is no significant difference. Therefore, the main hypothesis of the research should be rejected; That is, the effectiveness of the two methods of teaching choice theory and creativity training on the level of thought excitement, resilience and is the same in health care workers. The results of the research have shown that participating in group meetings and increasing group actions and reactions and exchanging information and experiences of each employee in training sessions and familiarity with basic needs as well as familiarizing employees with personality components of creative therapy including (self-confidence, courage and Risk-taking) could lead to increased resilience, dynamism and increased psychological well-being in them.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Teaching based on choice theory, teaching creativity, resilience, thought of emotion
نویسندگان مقاله
عین الله قنبری نژاد | eynolah ghanbari nejad
Islamic Azad University, Bandarabass
دانشگاه آزاد واحد بندر عباس
کوروش محمدی | korosh mohamadi
Islamic Azad University, Bandarabass
دانشگاه آزاد واحد بندر عباس
آزیتا امیر فخرایی | azita amir fakhraei
Islamic Azad University, Bandarabass
دانشگاه آزاد واحد بندر عباس
کبری حاجی علیزاده | kobra hajializadeh
Islamic Azad University, Bandarabass
دانشگاه آزاد واحد بندر عباس
نشانی اینترنتی
http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2126-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات