این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ارمغان دانش، جلد ۲۶، شماره ۵، صفحات ۸۵۱-۸۶۶

عنوان فارسی شناسایی مؤلفه های عملکرد پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله بررسی مؤلفه های عملکرد پژوهشی  اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج: یک مطالعه کیفی مرضیه حسینی، عبادالله احمدی*[1]، نادر شهامت، مژگان امیریان زاده گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران چکیده زمینه و هدف: اهمیت دادن به امر تحقیقات و افزایش فعالیت های پژوهشی در هر کشوربسترهای مناسب را برساس توسعه و پیشرفت آن کشور فراهم می کند. این تحقیق با هدف شناسایی مولفه های مرتبط با عملکرد پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج انجام شد. روش بررسی:  این تحقیق یک مطالعه کیفی از نوع توصیفی اکتشافی می باشد در این پژوهش از نمونه گیری هدفمند استفاده شد. جمع آوری داده ها از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند، چهره به چهره و تماس تلفنی انجام شد. شرکت کنندگان کلیدی پژوهش اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بودند که از بین آن‌ها تعداد 21 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و مورد مصاحبه قرار گرفتند. هر مصاحبه به طور متوسط بین 40 تا 60 دقیقه طول کشید. همچنین از روش تحلیل مضمون به شیوه آتراید استرلینگ برای تجزیه و تحلیل استفاده شد . یافته ها : در این مطالعه 21 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در تحقیق مشارکت داشتند که از این تعداد 9 نفر زن 11 نفر مرد بودند. از نظر رتبه علمی 4نفر در دارای مرتبه استاد تمام، 7 نفر دارای مرتبه دانشیار و 10 نفر  استادیار بودند. در نهایت پس از تجزیه تحلیل داده های مصاحبه و کدگذاری نخست 80 مضمون پایه به دست آمد که پس از آن به  چهارده مضمون سازمان دهنده تقلیل پیدا کرد. در نهایت مضامین فراگیر سیاست گذاری، فردی و موقعیتی به عنوان عوامل مرتبط با عمل کرد پژوهشی هیئت علمی شناسایی شد. نتیجه گیری: رسیدن به یک عملکرد جامع در زمینه پژوهش منوط به توجه به برنامه ریزی های مناسب و درست در این عرصه می باشد. توجه به سیاستگذاری، در این رابطه تمرکز بر عوامل فردی مانند مهارت ها، صلاحیت های پژوهشی، خود تنظمی اساتید و عوامل موقعیتی مانند تفکر تیمی، دانش محوری و جامع محوری می تواند موجبات بهبود عملکرد پژوهشی اعضای هیات علمی را فراهم می آورد. کلمات کلیدی:عملکرد پژوهشی، اعضای هیات علمی، آموزش عالی، دانشگاه علوم پزشکی   [1] *نویسنده مسئول: عبادالله احمدی، مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، گروه مدیریت آموزشی Email: Ebadahmadi@yahoo.com        
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعضای هیات علمی، عملکرد پژوهشی، دانشگاه علوم پزشکی

عنوان انگلیسی Investigating the components of research performance of faculty members of Yasuj University of Medical Sciences: A qualitative study
چکیده انگلیسی مقاله Investigating the components of research performance of faculty members of Yasuj University of Medical Sciences: A qualitative study Hosseini M, Ahmadi E *, Shahamat N, Amirianzadeh M Department of Management, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran Abstract Background and Aim: Giving importance to research and increasing research activities in each country provides appropriate contexts for the development and progress of that country. This study was conducted to identify components related to the performance of faculty members of Yasuj University of Medical Sciences. Methods: This research is a qualitative study of descriptive-exploratory type. In this study, purposeful sampling was used. Data collection was performed through semi-structured in-depth interviews, face to face and telephone calls. The key participants in the study were faculty members of Yasuj University of Medical Sciences, of whom 21 were selected by purposeful sampling and interviewed. Each interview lasted an average of 40 to 60 minutes. Atrid-Sterling method was also used for analysis. Results: In this study, 21 faculty members of Yasuj University of Medical Sciences participated in the study, which 9 were female and 11 were male. In terms of academic rank, 4 people had full professor, 7 people had associate professor and 10 people had assistant professor. Finally, after analyzing the interview data and first coding, 80 basic themes were obtained, which were then reduced to fourteen organizing themes. Finally, global themes policy, individual and situational were identified as factors related to faculty research performance. Conclusion: to achieve a comprehensive performance in the field of research depends on proper and correct planning in this area. Situations such as team thinking, knowledge-based, and community-oriented can improve faculty members' research performance. *Corresponding author: Ahmadi E, Department of Management, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran.   Email: Ebadahmadi@yahoo.com
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Research performance, Faculty members, Higher Education, University of Medical Sciences

نویسندگان مقاله عبااله احمدی | Ebadolla Ahmadi
Department of Management, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran
گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

مرضیه حسینی | Marziyeh Hosseini
Department of Management, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran
گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

نادر شهامت | Nader Shahamat
Department of Management, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran
گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

مژگان امیریان زاده | Moghgan Amirianzadeh
Department of Management, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran
گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران


نشانی اینترنتی http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2427-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت بهداشتی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات