این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
ارمغان دانش
، جلد ۲۶، شماره ۴، صفحات ۶۸۴-۷۰۰
عنوان فارسی
تدوین بسته پیشگیری از خودکشی مبتنی بر معنیدرمانی و بررسی تأثیر آن بر امید به زندگی، افکار خودآیند منفی و افکار خودکشی دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در سال ۹۹
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: ﺧﻮدﮐﺸﯽ یﮑﯽ از ﻣﻌﻀﻼت ﻋﻤﺪه ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﻋﻤﻮﻣﯽ اﺳﺖ و ﻧﻘﺶ اﺳﺎﺳﯽ در ﺑﻪ ﺧﻄﺮ اﻓﺘﺎدن ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ ایﻔﺎ ﻣﯽﮐﻨﺪ. یکی از مهم ترین بحرانهای روانشناختی است که متخصصان سلامت ممکن است در محیط کارشان با آن مواجه شوند. یکی از علل خودکشی افسردگی میباشد که درمانهای دارویی و روانی را طلب میکند. یکی از رویکردهای مهم در این خصوص، رویکرد معنیدرمانی است. هدف این پژوهش تعیین و تدوین بسته مداخلهای پیشگیری از خودکشی مبتنی بر معنی درمانی و تأثیر آن بر امید به زندگی، افکار خودآیند منفی و افکار خودکشی دانشجویان دختر بود. روش بررسی: این یک مطالعه نیمه تجربی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون میباشد که در سال 1399 انجام شد، پس از بررسی منابع علمینوشتاری، مصاحبه نیمه ساختار یافته با 10 نفر از متخصصان روانشناسی تدوین بسته آموزشی صورت گرفت. روایی محتوایی بسته تدوین شده بر اساس شاخص لاواشه 94/0 میباشد. در مرحله دوم پژوهش، بسته مداخلهای مبتنی بر معنیدرمانی در 10 جلسه تدوین شد. در این بخش از بین دانشجویان 18 تا 25 سال دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ، 40 نفر با استفاده از روش در دسترس انتخاب گردید و در دو گروه به طور تصادفی(گروه آزمایش و کنترل) قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مقیاس امید اشنایدر، مقیاس افکار خودآیند منفی ATQ و مقیاس افکار خودکشی بک بود. بر اساس مؤلفههای استخراج شده از متون علمی و مصاحبه با متخصصان روانشناسی بسته تدوین شده شامل؛ مؤلفههای سوق دهندهای خودکشی(پوچی و بی هدفی ـ حس قربانی بودن آسیب به خود)، پیش گیرندههای خودکشی(معنای زندگیـ رنج ـ آزادیـ مسئولیت) و تعالی بخشهای زندگی(عشق ـ کارـ معنویت و اندیشهزدایی) میباشد که در طی 10 جلسه یک ساعته آموزش داده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمونهای آماری لوین و تحلیل واریانس و لامبدای ویلکز تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها حاکی از آن است که بسته تدوین شده مبتنی بر معنا درمانی در افزایش امید به زندگی و کاهش افکار خودآیند منفی اثر بخش است و در کاهش افکار خودکشی معنیدار نبوده است(0001/0=p). روش مداخله تاثیر معنیداری بر نمره کل امید (66/83=F و 0001/0=Sig) تأثیر معنیدار دارد و بر نمره کل افکار منفی(01/49=F و 0001/0=Sig) تأثیر معنیدار دارد. در خصوص تأثیر روش درمانی بر افکار خودکشی، تأثیر معنیداری بر نمره کل افکار خودکشی(63/1=F و20/0=Sig) ندارد و با توجه به نتایج، مجذور اتا نیز تنها توانست 6 درصد واریانس افکار خودکشی را تبیین کند. نتیجهگیری: با توجه به اثر بخشی بسته تدوین شده بر اساس معنا درمانی بر کاهش افکار منفی و افزایش سطح امید، فلذا آموزش این بسته برای دانشافزایی و توانمندسازی دانشجویان در مقابل افسردگی و مؤلفههای آن توصیه میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
معنیدرمانی، افکار خودکشی، افکار خودآیند منفی، امید به زندگی
عنوان انگلیسی
Development of A Meaning-Based Suicide Prevention Package and its Effect on Life Expectancy, Negative Spontaneous Thoughts and Suicidal Ideation of Female Students of Yasuj University of Medical Sciences in 2020
چکیده انگلیسی مقاله
Background & aim: Suicide is one of the most important psychological crises that health professionals may face in their workplace. One of the causes of suicide is depression, which requires medical and psychological treatments. One of the important approaches in this regard is the meaning therapy approach. The aim of the present study was to determine and compile a package of suicide prevention interventions based on the meaning of therapy and its effect on life expectancy, negative spontaneous thoughts and suicidal ideation of female students. Methods: The present quasi-experimental study with pre-test-post-test design was conducted in 2020. After reviewing the scientific and written sources, a semi-structured interview was conducted with 10 psychologists to develop an educational package. The content validity of the package based on Lavasheh index is 0.94. In the second phase of the study, a package of intervention based on meaning therapy was developed in 10 sessions. In this section, from 18 to 25 years old students of Yasuj University of Medical Sciences, 40 people were selected using the available method and randomly divided into two groups (experimental and control groups). The research instruments included Schneider Hope Scale, ATQ Negative Spontaneous Thought Scale and Beck Suicide Thought Scale. Based on the components extracted from scientific texts and interviews with psychologists, the package includes: Components of suicide drive (emptiness and aimlessness - a sense of self-harm), suicide prevention (meaning of life - suffering - freedom - responsibility) and excellence in life (love - work - spirituality and thoughtlessness) during 10 hours of training given. The collected data were analyzed using Levin statistical tests and analysis of variance and Wilkes lambda. Results: Findings indicate that the package based on meaning therapy is effective in increasing life expectancy and reducing negative spontaneous thoughts and has not been significant in reducing suicidal ideation (P = 0.0001). The intervention method has a significant effect on the total score of hope (F = 83.66 and Sig = 0.0001) and has a significant effect on the total score of negative thoughts (F = 49.01 and Sig = 0.0001). Regarding the effect of treatment on suicidal ideation, it did not have a significant effect on the total score of suicidal ideation (F = 1.63 and Sig = 0.20) and according to the results, Eta squared could only explain 6% of the variance of suicidal ideation. Conclusion: Due to the effectiveness of the package developed based on meaning therapy on reducing negative thoughts and increasing the level of hope, therefore, teaching this package to increase knowledge and empower students against depression and its components is recommended.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Meaning therapy - Suicidal thoughts - Negative spontaneous thoughts - Life expectancy
نویسندگان مقاله
الهام رحیمی | E Rahimi
Department of Psychology, Islamic Azad University, Yasouj Branch, Yasouj, Iran
گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
علیرضا ماردپور | A Maredpour
Department of Psychology, Islamic Azad University, Yasouj Branch, Yasouj, Iran
گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
نشانی اینترنتی
http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2388-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات