این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ارمغان دانش، جلد ۲۵، شماره ۵، صفحات ۶۴۲-۶۵۶

عنوان فارسی اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر تئوری انتخاب بر بحران هویت و سلامت روان دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر دوگنبدان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: پژوهش حاضر بر اساس ضرورت‌های تربیتی مبنی بر عوامل اجتماعی و بهزیستی تدوین گردیده است. بهبود تنش‌ها و مشکلات تربیتی در دوران نوجوانی با رویکردهای مختلف روانشناسی امکان‌پذیر است، لذا هدف از این پژوهش تعین اثربخشی واقعیت درمانی بر بحران هویت و سلامت روان نوجوانان بود.   روش بررسی: این یک پژوهش آزمایشی با طرح پیش­آزمون‌ـ پس­آزمون و پیگیری با گروه کنترل و گزینش تصادفی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر دوگنبدان بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد 45 نفر از آنان انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل(هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه‌های بحران هویت احمدی و سلامت روان گلدبرگ و هیلر استفاده شد. گروه‌های آزمایشی طی ده جلسه 90 دقیقه‌ای مورد آموزش واقعیت درمانی قرار گرفتند. در یک گروه آزمایشی هم نوجوانان و هم والدین آنها و در گروه آزمایشی دیگر فقط نوجوانان مورد مداخله متغیر مستقل قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله­ای دریافت نکردند. داده‌ها جمع‌آوری شده با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره  تجزیه و تحلیل گردید.   یافته‌ها: نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد که در مورد هر دو متغیر سلامت روان و بحران هویت برای هر دو گروه آزمایشی تفاوت پیش‌آزمون و پس‌آزمون معنی‌دار بود(001/0p<). با مقایسه پیش‌آزمون و آزمون پیگیری فقط در گروه آزمایشی که هم نوجوانان و هم والدین مورد آموزش قرار گرفته بودند متغیر سلامت روان معنی‌دار شد(01/0p<)، در گروهی که فقط نوجوانان مورد مداخله متغیر مستقل قرار گرفته بودند متغیر سلامت روان معنی‌دار نشد(05/0p>)، اما با مقایسه پیش‌آزمون و آزمون پیگیری متغیر بحران هویت در هیچ یک از گروه‌ها تفاوت معنی‌داری مشاهده نگردید(05/0p>).   نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج به دست آمده از این پژوهش می‌توان اذعان کرد که ضرورت دارد مراکز مشاوره مدارس شرایطی را ایجاد نمایند که دانش‌آموزان دارای مشکلات تربیتی و شخصیتی و بعضاً والدین آنها را تحت مشاوره بر اساس واقعیت درمانی قرار دهند تا با آگاه کردن دانش‌آموزان به این امر که هرچه که برایشان پیش می‌آید نتیجه رفتارهای خودشان است، به آنان در کاهش مشکلات تربیتی و شخصیتی و نیز تحصیلی کمک کرد.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واقعیت درمانی، بحران هویت، سلامت روان

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Group Training Based on Choice Theory on Identity Crisis and Mental Health of High School Male Students in Second Grade in Dogonbadan
چکیده انگلیسی مقاله Background & aim: The present study was conducted according to educational needs based on social and welfare factors. Improving the tensions and behavioral problems of teenagers is possible by different psychology.The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of reality therapy based on choice theory on mental health and identity crisis.   Methods: The present paper was an experimental method study with pre-test and post-test design with control group and random selection. The statistical population of the study consisted of all male high school students in second grade in Doganbadan, Iran. The data was analyzed using SPSS software. Multivariate analysis of variance was used for data analysis.   Results: The results of the analysis showed that for both mental health and identity crisis variables for both experimental groups, the difference between pre-test and post-test was significant at the level of p< 0.001. By comparing the pre-test and follow-up test only in the experimental group where both adolescents and parents were trained, the mental health variable was significant at the level of p < 0.01 and in the group where only adolescents were subjected to independent intervention, the mental health variable was significant. It did not make sense (p>0.05). But by comparing the pretest and follow-up test of the identity crisis variable, no significant difference was observed in any of the groups (p> 0.05).   Conclusion: Based on the results of this study, it can be concluded that school counseling centers should create conditions for students with educational and personality problems and sometimes their parents to be counseled based on the choice theory to help students reduce their educational and personality problems as well as encourage them to act more actively and responsibly by informing students that whatever comes to them is the result of their own behaviors.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Choice Theory, Identity Crisis, Mental Health

نویسندگان مقاله زهرا بهمنش | Z Behmanesh
Department of Psychology, Yasuj Branch, Islamic Azad University, Yasuj, Iran
گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران

شیرعلی خرامین | Sh Kheramine
Department of Psychology, Yasuj University of Medical Sciences, Yasuj, Iran
گروه روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران

خسرو رمضانی | KH Ramazani
Department of Psychology, Yasuj Branch, Islamic Azad University, Yasuj, Iran
گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران


نشانی اینترنتی http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1986-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات