این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ارمغان دانش، جلد ۲۵، شماره ۴، صفحات ۴۵۱-۴۶۵

عنوان فارسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی بر کاهش اضطراب و خشم دانش-آموزان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: در دوران مدرسه دانش­آموزان هم‌زمان با تغییرات جسمانی و شناختی، تغییرات عاطفی و هیجانی زیادی از جمله اضطراب و خشم را تجربه می­کنند که اگر خارج از کنترل باشند، می­تواند روابط میان فردی را تحت تأثیر قرار داده و مخرب باشند. ازآنجا که برای سنین کودکی و نوجوانی آموزش تنظیم هیجان یک نکته اساسی فراموش‌ شده در آموزش‌ و پرورش است، هدف از این پژوهش تعیین و بررسی تأثیر آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی، بر کاهش اضطراب و خشم دانش­آموزان بود.   روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون‌ـ پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش­آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر لنده استان کهگیلویه و بویراحمد در سال تحصیلی 1397ـ1396 بودند. از بین این دانش آموزان، 36  نفر بر حسب شرایط ورود به پژوهش با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به ‌صورت تصادفی در دو گروه مساوی آزمایش و کنترل انتخاب شدند. برای جمع­آوری اطلاعات از پرسشنامه­ اضطراب بک(1990) و مقیاس خشم نواکو(1986) در دو مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون استفاده شد. جلسه درمانی آموزش تنظیم هیجان مبتنی رفتاردرمانی دیالکتیکی به مدت 9 جلسه 90 دقیقه­ای به ‌صورت هفته­ای یک جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد، اما گروه کنترل این آموزش را دریافت نکردند. داده­ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری تجزیه ‌و تحلیل شدند.    یافته‌ها: نتایج تحلیل داده­ها نشان داد که آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی بر کاهش اضطراب (001/0p<؛077/14=F) و خشم (004/0p<؛422/7=F) دانش­آموزان مؤثر بوده است، بدین معنا که در پس­آزمون میانگین نمرات اضطراب(57/4=SD؛ 10/23=M)  و خشم(33/1=SD؛ 06/38=M) دانش­آموزان در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل کاهش معنی‌داری را نشان داد.    نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های حاصل از پژوهش حاضر می‌توان گفت که آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی منجر به کاهش اضطراب و خشم دانش­آموزان می‌شود و می‌توان برای پیشگیری و کاهش اضطراب و خشم دانش‌آموزان از این روش درمانی استفاده کرد.      
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تنظیم هیجان، رفتاردرمانی دیالکتیکی، اضطراب، خشم، دانش­آموزان

عنوان انگلیسی Emotion Regulation Training Based on Dialectical Behavior Therapy Effectiveness on Reducing Students' Anxiety and Anger
چکیده انگلیسی مقاله Background & aim: During school, students experience many emotional and emotional changes at the same time as physical and cognitive changes, including anxiety and anger, which can affect interpersonal relationships and be destructive if they are out of control. Because for children and adolescents, emotion regulation training is a key point forgotten in parenting education, the aim of the present study was to investigate the effect of emotion regulation therapy training based on dialectical behavioral therapy on reduce  anxiety and anger students.   Methods: The present study was a quasi-experimental research with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of the present study were all female high school students in Lande, Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad Province, in the academic year 2017-2018. Among them, 36 participants were selected according to the conditions of entering the research by the available sampling method and were randomly selected in two experimental groups (18) and control (18). The Beck Anxiety Questionnaire (1990) and the Novako Anger Scale (1986) were used to gather information in two stages, pre-test and post-test. Dialectical Emotion-Based Emotional Behavioral Training Therapy session was performed for nine 90-minute sessions per week for the experimental group, but the control group did not receive this training. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance and SPSS-24 statistical software.   Results: The results of data analysis indicated that emotion regulation therapy based on dialectical behavioral therapy was effective in reducing anxiety (F=14.077; P < 0.001) and anger (F=7.422; P < 0.004); This means that in the post-test, the mean score of anxiety (M=23.10; SD=4.57) and anger (M=38.06; SD=1.33) decreased significantly in the experimental group compared to the control group.   Conclusion: Based on the findings of the present study, it can be established that teaching emotion regulation based on dialectical behavioral therapy leads to reduction of students 'anxiety and anger, and this treatment method can be used to prevent and reduce students' anxiety and anger.      
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emotion regulation, Dialectic behavior therapy, Anxiety, Anger, Students

نویسندگان مقاله اعظم کاظمی | A Kazemi
Department of Counseling, Payame Noor University, Isfahan, Iran
گروه مشاوره، دانشگاه پیام نور، اصفهان، ایران

عادل پیمان | A Peyman
Departments of Psychology, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

سید ولی کاظمی رضایی | SV Kazemie Rezaei
Departments of Psychology, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran
گروه روانشناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

اعظم صالحی | A Salehi
Department of Counseling, Payame Noor University, Isfahan, Iran
گروه مشاوره، دانشگاه پیام نور، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1895-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات