این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ارمغان دانش، جلد ۲۵، شماره ۴، صفحات ۵۴۴-۵۵۷

عنوان فارسی نقش میانجی سبک‌های دلبستگی، رابطه سلامت روان با اعتیاد به اینترنت در نوجوانان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: در سال‌های اخیر، کامپیوترها و اینترنت در تمامی‌بخش‌های زندگی افراد وارد شده است. یکی از مشکلاتی که ممکن است ایجاد شود، اعتیاد به اینترنت است که به عنوان یک اختلال جدید، با تعدادی از اختلالات روانپزشکی مرتبط گزارش شده است. هدف از این پژوهش، بررسی نقش میانجی سبک‌های دلبستگی، رابطه سلامت روان با اعتیاد به اینترنت در نوجوانان بود.   روش بررسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش تمامی دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر کرج در سال 1398ـ1397 بودند که از میان آنها 310 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌های سلامت گلدبرگ و هیلر، اعتیاد به اینترنت یانگ و سبک‌های دلبستگی هازن و شاور می‌باشد. تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق آزمون‌های همبستگی پیرسون و سوبل انجام گرفت.   یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد، اثر مستقیم سلامت‌روان و سبک­های دلبستگی بر اعتیاد اینترنتی دانش­آموزان در سطح 95 درصد اطمینان معنی‌دار بوده است(05/0p<). هم‌چنین نتایج، بیان‌گر رابطه غیرمستقیم بین سلامت‌‌ روان و اعتیاد اینترنتی دانش­آموزان با میانجی­گری­ سبک­های دلبستگی با 95 درصد اطمینان می‌باشد(05/0p<). به طور کلی نتایج الگوها نشان داد که تمامی ‌مقیاس‌های پژوهش از برازش مناسب برخوردارند.   نتیجه‌‌‌گیری:بر اساس یافته‌ها فوق می‌توان نتیجه گرفت، که توجه به سلامت روان می‌تواند موجب ایجاد سبک دلبستگی ایمن گردد و به تبع آن با ایجاد بهزیستی روان‌شناختی از آسیب اعتیاد به اینترنت در دوران نوجوانی پیشگیری به عمل آید. بنابراین، ضروری است، در فرآیند پیشگیری از اعتیاد به اینترنت به نقش عوامل روان شناختی مانند سبک‌های دلبستگی ناایمن توجه کرد.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سلامت روان، اعتیاد به اینترنت، سبک‌های دلبستگی

عنوان انگلیسی The Mediating Role of Attachment Styles in the Relationship between Mental Health and Internet Addiction in Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله Background & aim: In recent years, computers and the internet have entered all aspects of human life. One of the problems that may arise is internet addiction, which has been reported as a new disorder with a number of related psychiatric disorders. This study aimed to Mediating Role of Attachment Styles in the relationship between Mental Health and Internet Addiction in adolescents.   Methods: The research method was descriptive and structural equation modeling(SEM). Participants were 310 high school students of Karaj in 2018-19, selected by purposive sampling. The instruments were the Goldberg and Hiller Health Questionnaires(1979), the internet addiction Questionnaire(Yang, 1998), and Attachment Styles(Hazan and Shaver, 1987). Data analysis was done using Pearson Correlation Coefficient and Sobel test .   Results: The results indicated that the direct effect of mental health and attachment styles on students' Internet addiction was significant at the level of 95% confidence (p< 0.05). The results correspondingly indicated an indirect relationship between mental health and students' Internet addiction mediated by attachment styles with 95% confidence (p< 0.05). In general, the results of the models revealed that all research scales have a good fit.   Conclusion: Based on these findings, it can be concluded that paying attention to a conscious parenting can lead to a secure attachment style. As a result, by creating mental health, the harm of internet addiction in adolescence can be prevented. Thus, to prevent internet addiction, it is necessary to consider the role of psychological factors such as insecure attachment styles    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mental Health, Internet Addiction, Attachment Styles

نویسندگان مقاله سید عزیز چابکی | SA Chaboki
Department of Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Alborz, Iran
گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، البرز، ایران

محمدرضا بلیاد | MR Beliad
Department of Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Alborz, Iran
گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، البرز، ایران

علیرضا کاکاوند | A Kakavand
Department of Psychology, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran
گروه روانشناسی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران

بیوک تاجری | B Tajri
Department of Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Alborz, Iran
گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، البرز، ایران

فاطمه زم | F Zam
Department of Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Alborz, Iran
گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، البرز، ایران


نشانی اینترنتی http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2114-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات