این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۲۹، شماره ۶، صفحات ۳۸۲۲-۳۸۲۹

عنوان فارسی بررسی دیدگاه دانشجویان سال آخر دانشکده دندانپزشکی قزوین از مهارت‌های کسب شده بالینی بر اساس برنامه آموزشی در سال ۱۳۹۴
چکیده فارسی مقاله مقدمه: خودارزیابی یکی از روش‌های محک دانش آموختگان دندانپزشکی از مهارت‌های کسب‌ شده می‌باشد و نقاط قوت و ضعف دانشجو و نظام آموزشی موجود را مشخص می‌کند. این مطالعه با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان ترم آخر دانشکده دندانپزشکی قزوین از مهارت‌های کسب شده بالینی بر اساس برنامه آموزش انجام شد. روش بررسی: نوع مطالعه، توصیفی-مقطعی بود. در این مطالعه میزان مهارت بالینی دانشجویان ترم آخر دندانپزشکی با استفاده از پرسش‌نامه‌ای شامل 45 سؤال (از مهارت‌های 9 بخش بالینی) مورد بررسی قرار گرفت. داده‌ها توسط نرم‌افزارSPSS version 16  با استفاده از آزمون T-test پیرسون مورد آنالیز قرار گرفت. نتایج: 24 دانش‌آموز (10 نفر مرد و 14 نفر زن) وارد مطالعه شدند. به‌طورکلی میانگین دانشجویان (از 5 نمره) 0/3 ±3/41 بود که در سطح خوب قرار داشت. توانایی دانشجویان در بخش‌های مختلف تفاوت معناداری داشت (0/000P=). بالاترین توانایی در بخش اندودنتیکس و کمترین توانایی در بخش بیماری‌های دهان و تشخیص بود. تفاوت معناداری در مجموع توانایی‌ها بین مردان و زنان یافت نشد، اما توانایی زنان در بخش اندودنتیکس بالاتر از مردان بود (0/002P=). نتیجه‌گیری: سطح توانایی دانشجویان از دیدگاه خودشان در این مطالعه در سطح خوب بود. هم‌چنین تفاوت در مهارت‌ها در بخش‌های آموزشی بین دختران و پسران مشاهده شد. نتایج این مطالعه می‌تواند در ارزیابی نقاط قوت و ضعف و برنامه‌ریزی جهت ارتقا آموزش در دانشکده دندانپزشکی قزوین مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودارزیابی، مهارت بالینی، دانشجو، دندانپزشکی، قزوین

عنوان انگلیسی Evaluation of Viewpoints of final-year Students of Qazvin Dental School on Clinical Skills Based on Educational Program in 2015
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Self-assessment is one of the methods of benchmarking dental graduates of the acquired skills  and identify the strengths and weaknesses of the current student and educational system. The purpose of this study was to evaluate the viewpoints of final-year students of Qazvin Dental School regarding their acquired clinical skills based on the educational program. Methods: The type of study was descriptive cross-sectional. In this study, the clinical skill level of dental students was evaluated using a 45-item questionnaire (from the skills of 9 clinical departments). Data were analyzed by SPSS software version 16 using t-test. Results: 24 students (10 males and 14 females) were included in the study. In general, the mean of students (out of 5 scores) was 3.41±0.30 which was in good level. There was a significant difference between the students' ability in different departments (P = 0.000). The highest ability was in endodontics (4.00) and the lowest in oral disease and diagnosis (2.98). There was no significant difference in total abilities between men and women, but the ability of women in the endodontics ward was higher than men (P = 0.002). Conclusion: The level of ability of the students from their point of view in this study was good. There was also a difference in the skills of girls and boys in educational settings. The results of this study can be used for evaluation of strengths and weaknesses and planning for promoting education in Qazvin Dental School.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self Assessment, Clinical Skills, Student, Dentistry, Qazvin.

نویسندگان مقاله حمید حمدزاده | Hamid Hamadzade
Qazvin, Iran
جراح دهان و فک و صورت، قزوین

رامین سرچمی | Ramin Sarchami
Department of Medical Education, Faculty of Medicine, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran.
گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین

شهاب‌الدین ناظری | Shahabaldin Nazeri
Faculty of Dentistry, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
دستیار رادیولوژی دهان و فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد


نشانی اینترنتی http://jssu.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4182-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات