این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۲۹، شماره ۵، صفحات ۳۷۲۱-۳۷۳۵

عنوان فارسی خصوصیات روان‌سنجی فرم کوتاه مقیاس دشواری در تنظیم هیجان (DERS-۱۶): در گروهی از نوجوانان ایرانی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با توجه به ‌اهمیت مقیاس دشواری در تنظیم هیجان، در سنجش توانایی تنظیم هیجان نوجوانان و بزرگسالان که در تحقیقات و محیط‌های کلینیکی مورد استفاده گسترده قرار می‌گیرد، پژوهش حاضر با هدف بررسی خصوصیات روان‌سنجی فرم کوتاه مقیاس دشواری در تنظیم هیجان ((DERS-16 در گروهی از نوجوانان ایرانی انجام گرفت. روش بررسی: روش پژوهش حاضر پیمایشی بود و جامعه آماری آن را کلیه دانش­‌آموزان 16تا 18 سال پسر دوره دوم متوسطه مدارس دولتی استان اردبیل در سال تحصیلی 99-1398تشکیل داده­‌‌اند (21756=N). تعداد 409 نفر از این افراد به شیوه نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای از بین جامعه آماری فوق انتخاب و به صورت انفرادی به مقیاس DERS-16  و NEO-FF-R پاسخ دادند. برای تحلیل داده­‌ها از ضریب همسانی درونی، روایی واگرا و تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. داده‌ها با کمک نرم‌افزارهای SPSS version 16 و 8. 8 LISREL مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج حاصل از ضریب هسمانی درونی نشان داد که این مقیاس از پایایی مناسبی برخوردار است. شاخص‌­های برازش تحلیل عاملی تاییدی نیز روایی مناسب مقیاس را نشان می­دهد (0/99=CFI ، 0/97=RFI، 0/99=NNFI و 0/047=RMSEA). نتیجه‌گیری: یافته­‌های پژوهش بیانگر این است که نسخه فارسی این مقیاس ابزار مناسبی جهت سنجش دشواری در تنظیم هیجان است و می­تواند جهت ارزیابی میزان دشواری در تنظیم هیجان نوجوانان و بزرگسالان مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دشواری در تنظیم هیجان، روان‌سنجی، تحلیل عاملی تاییدی، نوجوانان

عنوان انگلیسی Psychometric Properties of the Difficulties in Emotion Regulation Scale Brief Form (Ders-16): in Group of Iranian Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Given the importance of the scale of difficulty in emotion regulation, in measuring the ability to regulate emotion in adolescents and adults, which is widely used in research and clinical settings, the purpose of this study was to investigate the psychometric properties of short form of difficulty in emotion regulation (DERS-16) in group of Iranian adolescents. Methods: The method of  the present study was a survey in which the statistical population consisted of all 16 to 18 years old male secondary school students in Ardabil City in the 2019-2020 academic year (N = 21756). Among which 409 individuals were selected by cluster random sampling and individually responded to the DERS-16 & NEO-FF-R. To analyze the data internal consistency coefficient, divergent validity and exploratory and confirmatory factor analysis were used. Data were analyzed using SPSS version 16  and LISREL 8.8 software. Results: The results of internal coefficient showed that this scale had a good reliability. Fit indices of confirmatory factor analysis also showed appropriate scale validity (CFI = 0.99, RFI = 0.98, NNFI = 0.99, and RMSEA = 0.048). Conclusion: Findings indicate that the Persian version of this scale is a good tool for measuring the difficulty in regulating emotion and can be used to assess the difficulty in regulating emotion in adolescents and adults.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Difficulty in emotion regulation, Psychometric evaluation, Confirmatory factor analysis, adolescents.

نویسندگان مقاله وحید فلاحی | Vahid Fallahi
Department of Psychology, School of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل

محمد نریمانی | Mohammad Narimani
Department of Psychology, School of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل

اکبر عطادخت | Akbar Atadokht
Department of Psychology, School of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل


نشانی اینترنتی http://jssu.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4229-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات