این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۲۸، شماره ۱۱، صفحات ۳۱۹۵-۳۲۰۳
عنوان فارسی
نقش مؤلفههای عاطفی و اجتماعی آزمون کالمز با ویژگی های جمعیتشناختی دانش آموزان دارای لکنت زبان شهر یزد
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: لکنت زبان یک اختلال چند وجهی است که در جریان طبیعی گفتار فرد روی میدهد و تغییرات رفتاری، عاطفی، اجتماعی و نگرشی متفاوتی را بههمراه خواهد داشت. از اینرو، ارزیابی این تغییرات بهوجود آمده در طی لکنت، یک جنبه اصلی و حیاتی در درمان این اختلال محسوب میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ میان مؤلفههای عاطفی و اجتماعی آزمون کالمز با ویژگیهای جمعیتشناختی دانشآموزان دارای لکنت زبان انجام شد. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعۀ تحلیلی و بهصورت مقطعی (10 ماهه) بود. نمونۀ پژوهش شامل 74 دانشآموز 7 تا 14 ساله بود که به شیوۀ نمونهگیری در دسترس از کلینیکهای گفتار درمانی شهر یزد سال 1399 انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها، از آزمون کالمز و فرم اطلاعات جمعیتشناختی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از نرمافزارversion 16 SPSS و آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، تی مستقل و تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. نتایج: یافتهها نشان داد که بین مؤلفه عاطفی با مؤلفه اجتماعی و سن دانشآموزان دارای لکنت زبان رابطۀ مثبت معنادار وجود دارد (0/05>p). با این وجود بین مؤلفههای عاطفی و اجتماعی با پایههای تحصیلی دانشآموزان تفاوت معناداری یافت نشد (0/05
کلیدواژههای فارسی مقاله
لکنت، عاطفی، اجتماعی، آزمون کالمز
عنوان انگلیسی
The Role of Emotional and Social Components of Calms Test and Demographic Characteristics of Students with Stuttering in Yazd City
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Stuttering is a multifaceted disorder that occurs in the natural course of a person's speech, which accompanied with different behavioral, emotional, social, and attitudinal changes. Therefore, assessing these changes during stuttering is a vital aspect of treating this disorder. This study was done to investigate the relationship between emotional and social components of Calms Test and demographic characteristics of students with stuttering. Methods: This study was an analytical cross-sectional study (10 months). The sample consisted of 74 students aged 7 to 14 years who were selected by available sampling methods from Speech Therapy Clinics of Yazd in 2020. Calms Test and demographic characteristics questionnaire were used to collect the data. Data were analyzed using SPSS version 16 software, Pearson correlation coefficient, independent t-test and one-way analysis of variance. Results: Findings showed that there were significant positive relationship between emotional with social component and the age of students with stuttering (p < 0.05). However, no significant difference was found between emotional and social components and students' educational levels (p < 0.05). Other results showed that male students with stuttering had a better social component than female students. Conclusion: Assessing the emotional and social components of people with stuttering can examine their knowledge, perception, as well as their sensitivity to the disorder, which is very effective in choosing a treatment strategy.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Stuttering, Emotional, Social, Calms Test
نویسندگان مقاله
محمدرضا یوسفی | Mohammad Reza Yosefi
Faculty of Literature, Humanities ND Social Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
سوگند قاسمزاده | Sogand Ghasemzadeh
Faculty of Psychology and Educational Science, University of Tehran, Tehran, Iran
گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، دانشگاه تهران
طاهره صادقیه | Tahereh Sadeghiyeh
Department of Child and Adolescent Psychiatry, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran.
گروه روانپزشکی کودک و نوجوان، دانشگاه علوم پزشکی خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد
غلامعلی افروز | Gholam Ali Afrooz
Department of Psychology and Education of Exceptional Children, University of Tehran, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
http://jssu.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4380-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات