این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۲۸، شماره ۹، صفحات ۳۰۳۰-۳۰۴۳

عنوان فارسی رابطه بین آشفتگی روان‌شناختی و عزت نفس با شاخص های تن‌سنجی در کودکان چاق
چکیده فارسی مقاله مقدمه: چاقی به‌عنوان مشکلی مهم در سراسر جهان در حال بروز است. از بین عوامل سهیم در چاقی، به‌نظر می‌رسد آشفتگی­‌‌روان‌شناختی و عزت­‌‌نفس اهمیت ویژه­‌ای برخوردار است چرا که شرایط استرس‌زا منجر به بی‌نظمی در رژیم ­غذایی، عدم ورزش کردن و دشواری تنظیم هیجان می‌گردد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین آشفتگی­ روان‌شناختی و عزت­‌نفس با شاخص­‌های تن‌سنجی در کودکان چاق بود. روش بررسی: روش پژوهش از نوع همبستگی بود و نمونه پژوهش شامل 150 نفر از دانش­‌آموزان در محدوه سنی 10 الی 14 سال در سال­‌تحصیلی 97-96 در شهرستان اردبیل بودند و به‌صورت نمونه­‌گیری هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری داده­‌ها از پرسش‌نامه­‌های DASS42  و عزت­‌‌نفس آیزنگ و اندازه­‌گیری­‌های تن‌­سنجی استفاده شد و داده‌­های گردآوری شده با نرم­افزار version 16 SPSS و آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج نشان داد که رابطه بین اضطراب و افسردگی با شاخص­‌های تن‌­سنجیBMI ) body mass index) و WHR waist to hip ratio) ) و abdominal volume index)  )AVI معنی‌­دار است و رابطه بین استرس و شاخص‌‌­های تن­سنجی BMI و AVI معنی­دار است (0/05 p <). هم‌چنین رابطه بین عزت­‌نفس و شاخص­‌های تن‌­سنجی BMI و WHR و AVI معنادار است و این رابطه به‌صورت منفی و معنادار است. هم‌چنین نتایج رگرسیون نشان داد که پیش‌بینی شاخص تن‌‌­سنجی  BMI از روی استرس می­‌باشد (0/05p <). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر می‌‌­توان چنین نتیجه گرفت که شاخص­‌های تن‌­سنجی با اضطراب و افسردگی رابطه­ مثبت و با عزت­‌نفس رابطه منفی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آشفتگی روان‌شناختی، عزت نفس، شاخص های تن سنجی، کودکان چاق

عنوان انگلیسی The Relationship between Psychological Distress and Self-Esteem with Anthropometric Characteristics in Obese Children
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Obesity is emerging as a worldwide problem. Among the factors contributing to obesity, psychological distress and self-esteem seem to be of particular importance because stressful situations lead to eating disorders, lack of exercise and difficulty in regulating emotion. The aim of the present study was to investigate the relationship between psychological distress and self-esteem with anthropometric characteristics in obese children. Methods: The research method was correlational and the research sample included 150 students in the age range of 10 to 14 years in the academic year of 2017-18 in Ardabil City. They were selected by purposive sampling. Data were collected using DASS42 questionnaire, Eysenck self-esteem questionnaires and anthropometric survey questionnaire. The collected data were analyzed by SPSS software version 16 and Pearson correlation test and multiple regressions. The data collected were analyzed by Pearson correlation test and multiple regressions. Results: The results showed that the relationship between anxiety and depression with body mass index (BMI), waist to hip ratio (WHR) and abdominal volume index (AVI) was significant and the relationship between stress and body mass index (BMI) and abdominal volume index (AVI) was significant (p < 0.05). Moreover, the relationship between self-esteem and BMI, WHR and AVI anthropometric characteristics was significant and this relationship was negative and significant (p < 0.05). The regression results also showed that BMI was a stress reliever (p < 0.05). Conclusion: It can be concluded that anthropometric characteristics have a positive relationship with anxiety and depression and a negative relationship with self-esteem.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Psychological distress, Self-esteem, Anthropometric characteristics, Obese children.

نویسندگان مقاله محمد نریمانی | Mohammad Narimani
Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardebil, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل

سیدمحسن نعمتی | Seyed Mohsen Nemati
Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardebil, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل


نشانی اینترنتی http://jssu.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4202-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات