این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مدیریت سلامت
، جلد ۱۳، شماره ۴۲، صفحات ۷-۱۶
عنوان فارسی
پروند ه ی سلامت فردی، مراقبت بیمارمداراز طریق اطلاعات بیمارمدار:دیدگاه بیماران بیمارستان های آموزشی شهر کاشان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پرونده ی سلامت فرد ی موجب تسهیل ارتباط بین پزشک- بیمار و حمایت از روش مراقبت از خود و ارتقای کیفیت مراقبت می شود. هدف این تحقیق بررسی پرونده ی سلامت فردی، مراقبت بیمار مدار از طریق اطلاعات بیمار مدار از دیدگاه بیماران بود. روش بررسی: این پژوهشی مقطعی بر روی 461 نمونه ی تصادفی از بیماران بستری در بیمارستان های آموزشی شهر کاشان در سال 1387 صورت پذیرفت. گرد آوری داده ها با مصاحبه و توسط پرسشنامه محقق ساخته پایایی (اسپرمن – و روایی (صوری و محتوائی)، در دو قسمت؛ اطلاعات زمینه ای و اهداف صورت پذیرفت. داده ها با استفاده (r= براون 0.83 و آمار توصیفی ارائه شد. SPSS از نرم افزار یافته ها: نزدیک به 46.6 درصد از بیماران، اطلاعات پزشکی خود را نگهداری می کنند، 87 درصد از افرادی که اطلاعات پرونده پزشکی خود را نگهداری نمی کنند، علت آن را عدم آگاهی از مزایای نگهداری این اطلاعات ذکر نمودند؛ 85.7 درصدبیماران مایل به استفاده از پرونده ی سلامت فردی در موارد اورژانسی و 80 درصدمایل به دریافت اطلاعات مربوط به رژیم غذائی از طریق پرونده سلامت فردی بودند. نتیجه گیری: بیماران آگاهی لازم در خصوص نحوه تهیه و مزایای پرونده الکترونیک سلامت را ندارند، پیشنهاد می گردد ضمن ارائه آموزش های لازم، پرونده سلامت فردی ابتدا مبتنی بر کاغذ ایجاد، و بتدریج و با شکل گیری وب سایت های بیمارستان ها، سیستم های اطلاعات بیمارستانی و پرونده الکترونیک سلامت و یا بیمار، درگاهی برای دسترسی بیماران به پرونده خود تهیه و در نهایت سیستم های پرونده سلامت فردی کامل تشکیل شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پرونده سلامت فردی، مراقبت، بیمار، اطلاعات، دیدگاه
عنوان انگلیسی
Personal Health Record, Patient- Oriented Care Through Patient- Oriented Information: Kashan Teaching Hospitals Patient`s Views
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Personal Health Records (PHR) allows access patients complete health information, and support of self-care improve quality of care with education, facilitate patient – physicians and. This study was aimed to determine view of points of inpatients about PHR. Methods: In a cross-sectional study was done on 461 patients at hospitals affiliated in Kashan University of Medical Sciences are studied with a reliable (spearman-Brown, r = 0.8) and valid (face and content) questionnaire in two section, demographic information and study objects in 2008. Data are collected with interviews processed by SPSS software, and presented as descriptive statistics. Results: some 46.6% of participants keep her or his medical information, 87% of patients who didn't keep medical information claims that they did not have knowledge about PHR benefits. Meanwhile 85.7percent want to access their information for emergency, and 80% want to get information about dietitian through PHR. Discussion: Appling PHR is needed, but patients have not knowledge about necessity and benefits of PHR. We suggest education, and primarily apply PHR based on paper and, then with constitution of hospital site, hospital information system, and electronic health record apply a portal for patient use and finally constitution of complete PHR systems.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مریم احمدی | m ahmadi
فرحناز صدوقی | f sadoughi
محمودرضا گوهری | mr gohari
فاطمه رنگرز جدی | f rangraz jeddi
نشانی اینترنتی
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-165-90&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات