این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مدیریت سلامت
، جلد ۱۳، شماره ۴۲، صفحات ۳۵-۴۴
عنوان فارسی
مقایسه ی استمرار «مدیریت کیفیت جامع» و اجرای همزمان « مدیریت کیفیت جامع و برنامه اثر بخشی مدیریت» در بهبود مدیریت سازمانهای سلامت
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: مدیریت کیفیت با تشویق مشارکت فعال نیروی انسانی کارآمد در گذر از چالش های مرتبط محدودیت منابع، تغییرات اپیدمیولوژیک و جمعیتی، پدیده جهانی سازی و فناوری های پیشرفته نظام سلامت، نقشی اساسی دارد.هدف این مطالعه ارزشیابی و مقایسه ی دو رویکرد مدیریت کیفیت در استان آذربایجان شرقی بود. روش بررسی: این مطالعه ی تحلیلی دردو گروه: یکی مدیریت کیفیت جامع شش بیمارستان، سه دانشکده و یک معاونت ستادی دانشگاه و دیگر ی دو بیمارستان، یک دانشکده و یک معاونت ستادی دانشگاه اجرا شد. دو گروه ابتدا با مفاهیم مدیریت کیفیت جامع شروع کردند و دو سال بعد چهار واحد تابعه دانشگاه، برنامه مدیریت اثربخش را شروع کردند و واحدهای دیگر همان روال قبلی را ادامه دادند.با یک پرسشنامه تغییر در سبک مدیریت سازمان از دیدگاه کارکنان در زمان پردازش؛ وبه صورت میانگین و SPSS مطالعه و پنج سال قبل در مقیاس ده امتیازی اندازه گیری شد. داده ها در نرم افزار مقدار تغییر در دوره ی پنجساله گزارش شدند. یافته ها: مقدار تغییر در زمینه ی رهبری در دو گروه به ترتیب 0.7 و 1.03 ؛ در زمینه ی برنامه ریزی 1.12 و 1.76 ، مدیریت خواسته و نیاز مشتری 1 و 1.48 ، مدیریت نیروی انسانی 0.9 و 1.46 ؛ مدیریت اطلاعات 1.05 و 1.32 ، مدیریت فرایندها 1 و 1.36 و در مجموع 1.01 و 1.36 بود. در زمینه های توسعه ی نیروی انسانی، برنامه ریزی، مدیریت مشتری بین دو گروه تفاوت معنادار آماری وجود دارد. نتیجه گیری: به کارگیری رویکردی خلاق و یکسان در سازمان بهتر از رویکردهای مختلف است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدیریت کیفیت جامع، برنامه اثربخشی مدیریت، نظام سلامت
عنوان انگلیسی
Comparing Total Quality Management (TQM)and Management Effectiveness Program (MEP) in Improving of Health Facilities Management
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Quality management through human resource active participation play a key role to pass over the limited resources, demographic and epidemiologic changes, globalization and advanced technologies challenges in health systems. Different approaches are used to improve services quality in health systems. This study was aimed to compare two human resources empowerment approaches in Eastern Azerbaijan. Methods: In this analytic study we review two groups: for TQM group 6 hospitals, 3 colleges, and 2 policies making offices and for MEP group were 2 hospitals, 1 college and 1 policy making office. Both groups start with quality principles. After two years MEP group continued with MEP but other group continued in previous approach. The change in management style from staff views in comparison of 5 years ago were studied with specific questionnaire, by 10 points scores. Data analyzed by SPSS 16 software, and are presented as means and changes for a 5 year interval. Results: There were improved leadership scores 0.7 and 1.03 units respectively in MEP and TQM groups. These figures in planning were 1.12, and 1.76, in Costumer Management (CM) 1 and 1.48, in Human Resource Management (HRM) 0.9 and 1.46, in information management 1.05 and 1.32, in process management 1 and 1.36 respectively. The differences in HRM, planning and CM are statistically significant. Discussion: Using one innovative and uniform approach is better than various methods.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
TQM, MEP, Health System
نویسندگان مقاله
مصطفی فرح بخش | farahbakhsh m
علیرضا نیک نیاز | nikniaz a r
نازیلا تاج الدینی | tajaddini n
صمد انتظار | entezar s
علیرضا حسن زاده | hasanzade a r
نشانی اینترنتی
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-165-112&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات