این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پیاورد سلامت، جلد ۱۵، شماره ۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی دیدگاه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز در خصوص داوری باز مقالات مجلات
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: فرایند داوری تخصصی باز یکی از روش‌های داوری همتا در مجلات بوده و در مجامع علمی پذیرفته شده است. هدف پژوهش حاضر تعیین دیدگاه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها در مورد فرایند داوری تخصصی باز بود. روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی-کاربردی بود که به‌روش پیمایشی انجام شد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 150 نفر از مجموع 246 نفر اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز محاسبه شد. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه‌ی خوداظهاری  براساس متون بود. پس از جمع‌آوری داده‌ها، اطلاعات به‌وسیله‌ی نرم‌افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون t زوجی تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که دیدگاه شرکت‌کنندگان در خصوص«رویکردها و فرایندهای داوری باز مجلات» با میانگین 3/48 و «مزایای داوری باز مجلات» با میانگین 3/70 نسبتاً مطلوب بود. شرکت‌کنندگان از میان سبک‌های داوری باز به‌ترتیب سبک‌های«گزارش باز» و «داوری داده» را بیشتر ترجیح می‌دادند. دیدگاه شرکت‌کنندگان در خصوص«مزایا و معایب داوری باز مجلات» نشان‌دهنده‌ی موافقت شرکت‌کنندگان با اغلب مولفه‌های ارایه شده در این زمینه بود. همچنین بین میانگین نمره دیدگاه شرکت‌کنندگان نسبت به فرایند داوری سنتی و داوری باز مجلات اختلاف معنی‌دار آماری وجود داشت(0/05
کلیدواژه‌های فارسی مقاله داوری همتا، داوری تخصصی باز، داوری سنتی، مجلات علمی، مقالات علمی، اعضای هیئت‌علمی

عنوان انگلیسی The Viewpoints of Alborz University of Medical Sciences’ Faculty Members on Open Peer Review of Journal Articles
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: The open peer review process, which is one of the peer-reviewed methods in journals, has been accepted in scientific forums. The aim of this study was to investigate the views points of university faculty members about the open peer review process of journal articles. Materials and Methods: The study used a descriptive survey. The sample size was calculated using the Cochran's formula of 150 people out of a total of 246 faculty members of Alborz University of Medical Sciences. The research tool was a questionnaire designed based on the existing literature. Data were analyzed by SPSS software using descriptive statistics and paired t-test. Results: The results showed that the participants' views on "approaches and processes of open peer review" with 3.48 mean score and "benefits of open peer review" with mean score of 3.70 were relatively desirable. Among the open peer review styles, participants preferred the "open reporting" and "data peer review" styles, respectively. Participants' views on the "advantages and disadvantages of open peer review" also indicated that participants agreed with most of the components presented in this area. There was also a statistically significant difference between the mean score of participants' views on the traditional peer review process and open peer review (P< 0.05). Conclusion: Open peer review is relatively accepted among the faculty members of Alborz University of Medical Sciences. As the acceptance of this type of peer review increases among the scientific community, paying attention to the attitudes and views related to the open peer review process can improve the quality of articles and research published in scientific journals.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Peer Review, Open Peer Review, Traditional Peer Review, Scientific Journals, Scientific Articles, Faculty Members

نویسندگان مقاله سیروس پناهی | Sirous Panahi
Associate Professor, Department of Medical Library and Information Science, School of Health Management and Information Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

سعیده فخارپور | Seideh Fakharpour
Master of Sciences Student in Medical Library and Information Science, School of Health Management and Information Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

شهرام صدقی | Shahram Sedghi
Professor, Department of Medical Library and Information Science, School of Health Management and Information Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
استاد گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1715-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات