این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پیاورد سلامت، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۳۶۵-۳۷۸

عنوان فارسی بررسی دیدگاه کتابداران درباره بازاریابی خدمات کتابخانه با استفاده از رسانه‌های اجتماعی در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران، شهیدبهشتی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: پژوهش حاضر به بررسی دیدگاه کتابداران درباره بازاریابی خدمات کتابخانه با استفاده از رسانه‌های اجتماعی و همچنین کاربردها، مزایا و چالش‌های به‌کارگیری آن‌ها در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تهران، ایران، شهید بهشتی پرداخته است. روش بررسی: روش پژوهش، پیمایشی توصیفی و از نوع کاربردی است و در سال 1398 انجام گردید. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه‌ی محقق‌ساخته‌ی تهیه شده بر اساس متون بود. روایی محتوای پرسش‌نامه توسط 9 نفر از استادان رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی و پایایی پرسش‌نامه نیز با ضریب آلفای 0/95 تایید گردید. جامعه پژوهش شامل کل کتابداران شاغل در کتابخانه‌های مذکور به تعداد 115 نفر بود. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و نرم‌افزار SPSS استفاده شد. یافته‌ها: نتایج مطالعه‌ی حاضر حاکی از این است که سطح آگاهی کتابداران نسبت به رسانه‌های اجتماعی با میانگین 3/49 در سطح نسبتا مطلوب و در میزان استفاده در امور کتابخانه با میانگین 1/81 نامطلوب گزارش شده است. بیشترین بسامد استفاده از ابزارهای رسانه‌های اجتماعی به‌ترتیب مربوط به تلگرام، واتساپ و وبلاگ‌ها بودند. چالش‌های بررسی شده فیلترشدن رسانه‌های اجتماعی در ایران در بازاریابی خدمات کتابخانه با میانگین 3/6 و مسایل امنیتی در استفاده از رسانه‌های اجتماعی با میانگین 2/8 با کمترین چالش‌ها در میان عوامل سازمانی از دیدگاه کتابداران، نبودن قوانین مشخص جهت استفاده از رسانه اجتماعی در بازاریابی خدمات کتابخانه با میانگین 3/25 بیشترین و چالش مسایل حقوقی و مالی کتابخانه به‌عنوان سازمان وابسته با میانگین 2/91 از کمترین چالش‌ها در استفاده از رسانه‌های اجتماعی در بازاریابی خدمات کتابخانه از دیدگاه کتابداران بود. نتیجه گیری: آشنایی و اهمیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی در کتابخانه‌ها از دیدگاه کتابداران در وضعیتی نسبتاً مطلوب قرار داشت. هزینه‌ی پایین استفاده، مهم‌ترین مزیت و عدم علاقه و مقاومت نسبت به استفاده، مهم‌ترین چالش به کارگیری شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی کتابخانه بوده‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازاریابی، خدمات کتابخانه، رسانه‌های اجتماعی، کتابخانه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی

عنوان انگلیسی A Survey of Librarians' Perspectives on Marketing Library Services Using Social Media in Tehran, Iran, and Shahid Beheshti Universities of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: The present study has examined librarians' views on the marketing of library services using social media as well as the applications, benefits, and challenges of their use in Tehran, Iran, and Shahid Beheshti Universities of Medical Sciences.  Materials and Methods: This research was a descriptive and applied survey and was conducted in 2019. The data collection tool was a researcher-made questionnaire based on texts. The validity of the content of the questionnaire was confirmed by 9 professors of librarianship and medical information, and the reliability of the questionnaire was confirmed by an alpha coefficient of 0.95. The study population consisted of 115 librarians working in the mentioned libraries. Descriptive statistics and SPSS software were used to analyze the data.  Results: The results of the present study indicate that the level of librarians' knowledge about social media tools with an average of 3.49 is at a relatively desirable level and the rate of use in library affairs with an average of 1.81 is undesirable. In addition, Telegram, WhatsApp and blogs are the most frequently used social media tools, respectively. Moreover, challenges examined from librarians' point of view are examined separately at different levels of factors related to librarians, users, technical factors and organizational factors. Challenges of social media filtering in Iran are those in marketing library services with an average of 3.6 and security issues in using social media with an average of 2.8 with the fewest challenges among organizational factors. From librarians' point of view, lack of specific rules for using social media in marketing library services with an average of 3.25 is the most and the challenge of legal and financial issues of the library as an affiliated organization with an average of 2.91 is one of the fewest challenges in using social media in marketing library services from the librarians' point of view. Conclusion: Familiarity and importance of using social media for marketing in libraries was in a relatively favorable position from the librarians' point of view. Low cost of use has been the most important advantage and lack of interest and resistance to use have been the most important challenges of using social networks in library marketing.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Marketing, Library Services, Social Media, Medical University Libraries

نویسندگان مقاله سیروس پناهی | Sirus Panahi
Associate Professor, Department of Medical Library and Information Sciences, School of Health Management and Information Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

لیلا نعمتی انارکی | Leila Nemati Anaraki
Associate Professor, Department of Medical Library and Information Sciences, School of Health Management and Information Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

ناهید روستایی | Nahid Roostaei
Master of Science in Medical Library and Information Sciences, School of Health Management and Information Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1898-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات