این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت سلامت، جلد ۱۳، شماره ۴۲، صفحات ۷۵-۸۲

عنوان فارسی رابطه ی رفتار شهروندی سازمانی و توانمند سازی کارکنان در مراکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران: ۱۳۸۸
چکیده فارسی مقاله مقدمه: امروزه مفهوم رفتار شهروندی سازمانی، توجه مدیران و محققان را به خود جلب کرده است. توجه به این گونه رفتارها می تواند یکی از راه های افزایش اثر بخشی سازمان ها باشد. هدف پژوهش حاضرتعیین رابطه ی رفتار شهروندی سازمانی و هریک از ابعاد چهارگانه آن، و توانمند سازی کارکنان است. چهار بعد رفتار شهروندی سازمانی هم ارزیابی شد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نظر نوع هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی می باشد که در سال 1388 انجام شده است. جامعه ی پژوهش 162 نفر کارکنان ستاد مراکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و با SPSS تهران است. داده ها با استفاده از پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پادساکف جمع آوری، و به وسیله نرم افزار فریدمن و آزمون همبستگی اسپیرمن تحلیل شد. ،t آزمون های آماری یافته ها: در مراکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران از میان ابعاد رفتار شهروندی سازمانی، ابعاد نوع دوستی، وجدان و رادمردی و گذشت در سطح مطلوبی قرار دارد، ولی بعد رفتار مدنی پایین تر از سطح مطلوب است. بالاترین سطح مربوط ، P= به بعد وجدان می باشد. بین رفتار شهروندی سازمانی و توانمند سازی کارکنان رابطه ی معنی داری وجود دارد ( 0.00 (r=0.628 نتیجه گیری: توجه به مفاهیم رفتار شهروندی سازمانی و کمک به استقرار آن ها در سازمان، در رابطه ی معنی دار توانمند سازی کارکنان، م یتواند در جهت رشد نیروی انسانی مراکز بهداشتی، درمانی مفید باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رفتار شهروندی سازمانی، توانمندسازی، کارکنان، مرکز بهداشت

عنوان انگلیسی The Relationship Between Organizational Citizenship Behavior and Staffs Empowerment in Health Centers of Tehran University of Medical Sciences: 2010
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Nowadays the concept of Organizational Citizenship Behavior (OCB) has attracted managers and researcher’s attention. Considering such behaviors that has not been much emphasized one way to increase organizational effectiveness. The aim of this study was to assess the relationship between OCB with its four dimensions on staff empowerment. Methods: This is an applied-descriptive study, carried out in 2010.The study Population are 162 staffs in TUMS health centers. Data are collected using Padsakoof model questionnaire, and analyzed using the SPSS software, and ι, and Friedman test and Spearman coefficient. Results: In TUMS health centers among OCB dimensions altruism, conscientiousness and sportsmanship dimensions were in an appropriate level, but civic virtue dimension was in a lowest level than appropriate level. Conscientiousness dimension was in the highest level. There is significant correlation between OCB and staff empowerment. (P=0.00, r=0.628). Discussion: Paying attention to the OCB concept and its establishment in organizations, and its significant relationship with staff empowerment, may be useful to grow up for human resources.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نادر خالصی | n khalesi


اعظم قادری | a ghaderi


معصومه خوشگام | m khoshgam


وحیدرضا برهانی نژاد | vr borhani nejad


مهدی طرسکی | m toroski



نشانی اینترنتی http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-165-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات