این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تأثیر تمرینات چشم آرام بر اجرا و کینماتیک مهارت پرتاب کردن کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی در سن شش سالگی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تمرینات چشم آرام بر اجرا و کینماتیک مهارت پرتاب کردن کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی در سن شش سالگی بود. روش‌ها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون همراه با دوره پیگیری 14 روزه بود. 30 دختر شش ساله دارای اختلال هماهنگی رشدی، در دو گروه تمرین چشم آرام و شاهد قرار گرفتند. در مرحله پیش‌آزمون، شرکت‌کنندگان اقدام به پرتاب 10 کوشش پرتاب کیسه لوبیا نمودند. مرحله اکتساب در 18 جلسه و در هر جلسه 10 کوشش انجام گرفت. پس از اتمام آخرین جلسه تمرینی، در مرحله پس‌آزمون و در دو هفته بی‌تمرینی در مرحله یادداری شرکت‌کنندگان اقدام به پرتاب 10 کوشش پرتاب کیسه لوبیا کردند. در هر یک از مراحل، اطلاعات بینایی با کمک دستگاه ردیابی چشم و داده‌های کینماتیکی به وسیله دوربین سرعت بالا و دقت پرتاب توسط محقق ثبت شد. در نهایت، داده‌ها با استفاده از آزمون Repeated measures ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: تمرینات چشم آرام، افزایش معنی‌داری بر دقت پرتاب، طول دوره چشم آرام و کینماتیک پرتاب کردن داشت (05/0 > P). نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق حاضر بر اهمیت تمرینات چشم آرام در بهبود مهارت پرتاب کردن و کینماتیک کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی تأکید دارد و به مربیان پیشنهاد می‌شود که از این نوع تمرینات در جهت بهبود این مهارت‌ها استفاده نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال هماهنگی رشدی، تمرینات خیرگی، مهارت‌های حرکتی

عنوان انگلیسی The Effect of Quiet Eye Training on Performance and Kinematics of Throwing Skill in Children with Developmental Coordination Disorder at 6 Years Old
چکیده انگلیسی مقاله Background: The purpose of current study was examining the effect of quiet eye training on performance and kinematics of throwing skill in children with developmental coordination disorder (DCD) at 6 years of age.  Methods: In this semi-experimental study with pretest-posttest design and a 14-day follow-up period, 30 girls of 6 years old with DCD were assigned into two groups of quiet eye training and control. In pre-test phase, participants performed 10 trials of bean bag throwing. Acquisition phase was done in 18 sessions and in each session, 10 trials were done. After finishing the last training session, in post-test phase, and in 2 weeks detraining in retention phase, participants performed 10 trials of bean bag throwing. In each phase, vision information with eye tracker system, kinematic data with high-speed camera, and accuracy were recorded by researcher. Data were analyzed with repeated measures analysis of variance (ANOVA). Findings: Quiet eye training had a significant effect on accuracy of throwing, quiet eye period, and throwing kinematics (P < 0.05). Conclusion: The results of the current study emphasize the importance of quiet eye training in improving throwing skill and kinematics of children with DCD, and instructors are advised to use this type of exercise to improve these skills.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Developmental coordination disorder, Druge eye exercises, Motor skills

نویسندگان مقاله زهرا صدیقی | Zahra Sedighi
PhD Student, Department of Physical Education and Sport Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

الهه عرب عامری | Elahe Arab-Ameri
Associate Professor, Department of Physical Education and Sport Sciences, School of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
دانشیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

کیوان ملانوروزی | Keyvan Molanorouzi
Assistant Professor, Department of Sport Management, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Islamshahr, Iran
استادیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران

عبدالله قاسمی | Abdollah Ghasemi
Assistant Professor, Department of Physical Education and Sport Sciences, Sciences and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

سید کاظم موسوی ساداتی | Seyed Kazem Mousavi-Sadati
Assistant Professor, Department of Physical Education and Sport Sciences, East Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-81-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات