این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۱۸۲-۱۸۹

عنوان فارسی نقش بهزیستی روان‌شناختی در پیش‌بینی کیفیت خواب دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه در ایام قرنطینه کرونا
چکیده فارسی مقاله مقدمه: یکی از راه‌های جلوگیری از شیوع کرونا، قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی است که با اثرات منفی روان‌شناختی به خصوص برای دانش‌آموزان همراه است. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش بهزیستی روان‌شناختی در پیش‌بینی کیفیت خواب در ایام قرنطینه کرونا در دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه انجام گرفت. روش‌ها : این مطالعه، توصیفی از نوع همبستگی بود. از کلیه دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر کلاله در استان گلستان، نمونه‌ای به حجم 212 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شد. داده‌ها به صورت آنلاین و با استفاده از پرسش‌نامه‌ دموگرافیک، مقیاس بهزیستی روان‌شناختی Ryff (Psychological Well-Being Scales یا PWB) و شاخص کیفیت خواب Pittsburgh (Pittsburgh Sleep Quality Index یا PSQI) جمع‌آوری گردید. در نهایت، داده‌ها با استفاده از آزمون همبستگی Pearson و آزمون رگرسیون گام به گام در نرم‌افزار SPSS و سطح آماری 05/0 > P مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: طبق نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون، بهزیستی روان‌شناختی قادر به پیش‌بینی کیفیت خواب می‌باشد (030/0 = 2R، 54/6 = F، 011/0 = P). بین متغیرهای بهزیستی روان‌شناختی، «تسلط بر محیط» بیشترین قابلیت پیش‌بینی مشکلات خواب در دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه در ایام قرنطینه کرونا را داشت (379/5- = T، 001/0 = P، 12/0 = 2R). همچنین، مؤلفه جنسیت، تحصیلات و قومیت نقش تعدیلی نداشتند. نتیجه‌گیری: بهزیستی روان‌شناختی در پیش‌بینی کیفیت خواب دانش‌آموزان متوسطه در ایام قرنطینه کرونا نقش دارد. بنابراین، ضروری است در برنامه‌ریزی‌های آموزش و پرورش، توجه به بهزیستی دانش‌آموزان در اپیدمی کرونا و قرنطینه ناشی از آن مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بهزیستی روان‌شناختی، کیفیت خواب، دانش‌آموزان، کووید-19، قرنطینه

عنوان انگلیسی The Role of Psychological Well-Being in Predicting Sleep Quality of High School Students during COVID-19 Quarantine
چکیده انگلیسی مقاله Background: In coronavirus disease 2019 (COVID-19) epidemic, one way to prevent the prevalence is quarantine that has negative psychological effects, especially for students. The aim of this study was to investigate the role of psychological well-being in predicting sleep quality during COVID-19 quarantine in high school students. Methods: This study was descriptive-correlational. A sample (n = 212) was selected by convenience sampling method from all high school students in Kalaleh, Golestan Province, Iran. Data were collected using the online demographic questionnaire, Reef Psychological Well-being Scale (PWB), and the Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI). Finally, the data were analyzed using Pearson correlation coefficient and stepwise regression in SPSS software (P ≤ 0.05). Findings: Based on the results obtained by regression analysis, psychological well-being was able to predict sleep quality (P = 0.011, F = 6.54, R2 = 0.030). Among the psychological well-being variables, "environmental mastery" (P = 0.001, T = -5.379, R2 = 0.120) had the highest ability to predict sleep problems in high school students during COVID-19 quarantine. The results also showed that the components of gender, education, and ethnicity did not play a modulating role. Conclusion: Psychological well-being plays a role in predicting the quality of sleep of high school students during COVID-19 quarantine. Therefore, it is necessary to pay attention to students' psychological well-being in the COVID-19 epidemic and the resulting quarantine.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Psychological, well-being, Sleep quality, High school students, COVID-19, Quarantine

نویسندگان مقاله محمد محمدی | Mohammad Mohhamadi
Department of Clinical Psychology, School of Humanities, Bandar-e-Gaz Branch, Islamic Azad University, Bandar-e-Gaz, Iran
کارشناس ارشد، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، واحد بندر گز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر گز، ایران

محمد تقی بادله شموشکی | Mohmmad Taghi Badeleh-Shamooshaki
Assistant Professor, Department of Health Psychology, School of Medicine AND Psychiatric Research Center, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran
استادیار، گروه روان‌شناسی سلامت، دانشکده پزشکی و مرکز تحقیقات روان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-83-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات