این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
تحقیقات نظام سلامت
، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۱۹۹-۲۰۹
عنوان فارسی
شناسایی شاخصهای تأثیرگذار در آموزش شهروندی جهت کمینهسازی و تفکیک از مبدأ پسماند (مورد مطالعه: دانشآموزان مقطع متوسطه دوم)
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: مواد زاید نه تنها از نظر بهداشتی و زیست محیطی مشکلزا هستند، بلکه از لحاظ حمل و نقل، جمعآوری و دفع هم مسألهساز میباشند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخصهای تأثیرگذار در آموزش شهروندی جهت کمینهسازی و تفکیک از مبدأ پسماند در سال 1399 و در شهرستان خمین انجام شد. روشها: این مطالعه از نظر هدف، اکتشافی بود و با روش پژوهش آمیخته و مبتنی بر استدلالی قیاسی- استقرایی صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق را خبرگان شامل استادان دانشگاهی و مدیران شهرداریها تشکیل داد. نمونهگیری به روش غیر احتمالی و به صورت هدفمند و ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه Fuzzy Delphi بود. جهت تحلیل مصاحبههای تخصصی، روش کیفی مضمون به کار گرفته شد. همچنین، شاخصهای شناسایی شده با روش Fuzzy Delphi اعتبارسنجی گردید. تحلیل دادههای به دست آمده در فاز کیفی و کمی به ترتیب با استفاده از نرمافزارهای MAXQDA و MATLAB مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج مصاحبهها به روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل گردید. در مرحله کدگذاری باز، 517 کد شناسایی شد. در نهایت، از طریق کدگذاری محوری، 11 طبقه (مقوله اصلی) و 45 شاخص (مقوله فرعی) به دست آمد. نتیجهگیری: جهت آموزش شهروندی جهت کمینهسازی و تفکیک از مبدأ پسماند، به یک بسترسازی متناسب با اهداف آموزشی نیاز است. در این میان، اصول آموزش برنامه درسی و تعیین اهداف رفتاری آموزشی از اهمیت بالایی برخوردار میباشد. همچنین، نیازسنجی مناسب آموزشی و اصول انتخاب محتوای آموزشی و سازماندهی آن در جهت دستیابی به اهداف آموزش شهروندی، یک عامل تسهیلکننده است. به طور کلی، اصول انتخاب روشهای یاددهی- یادگیری و رویکردهای مبتنی بر آن و در نظر گرفتن تحلیل و تعیین نظام ارزشیابی و نقش معلم در محیط آموزشی مناسب، منجر به ایجاد احترام و مسؤولیتپذیری نسبت به محیط زیست در دانشآموزان مقطع متوسطه دوم خواهد شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش شهروندی، کمینهسازی، تفکیک از مبدأ پسماند، دانشآموزان
عنوان انگلیسی
Identifying Effective Indicators in Educating Citizens to Minimize and Separate the Waste at Source: (A Case of High School Students)
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Waste is not only problematic in terms of health and environment, but also in terms of transportation, collection, and disposal. The aim of this study was to identify the effective indicators in citizenship education for minimization and sepration of waste at source in Khomein, Iran, in 2020. Methods: This research was exploratory in terms of purpose, and was conducted with the mixed method based on deductive-inductive reasoning. The statistical population of this study consisted of experts including university professors and municipal managers. Non-probability and purposive sampling method was performed. Data collection tools were semi-structured interviews and Fuzzy Delphi questionnaire. For the analysis of specialized interviews, the qualitative thematic method was used. In addition, the identified indicators were validated by Fuzzy Delphi method. Findings: The results of the interviews were analyzed by content analysis method. In the open coding stage, 517 codes were identified. Finally, 11 categories (main category) and 45 indicators (subcategory) were obtained through axial coding. Conclusion: In order to educate citizens to minimize and separate the waste at source, it is needed to lay the groundwork that is appropriate to the educational goals. Meanwhile, the principles of curriculum education and the determination of educational behavioral goals are of great importance. Besides, appropriate educational needs assessment, the principles of selecting educational content, and organizing it in order to achieve the goals of citizenship education serve as a facilitating factor. In general, the principles of selecting teaching-learning methods and approaches based on it and considering the analysis and determination of the evaluation system as well as the role of the teacher in the appropriate educational environment will lead to respect and responsibility for the environment in high school students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Citizenship education, Minimization, Separation from waste source, Students
نویسندگان مقاله
هادی مختاری | Hadi Mokhtari
PhD Student, Department of Environmental Education, Payame Noor University, South Tehran Branch, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
مریم لاریجانی | Maryam Larijani
Associate Professor, Department of Environmental Education, Payame Noor University, Tehran, Iran
دانشیار، گروه آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سید محمد شبیری | Seyed Mohammad Shobeiry
Professor, Department of Environmental Education, Payame Noor University, Tehran, Iran
استاد، گروه آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
بهمن سعیدیپور | Bahman Saeidipour
Assisstant Professor, Department of Educational Sciences and Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran
استادیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-88-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات