این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
تحقیقات نظام سلامت
، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۲۱۸-۲۳۰
عنوان فارسی
تدوین مدل علی خطرپذیری اجتماعی، تحصیلی و هیجانی مبتنی بر شیوههای فرزندپروری، هیجانخواهی، سبکهای مقابله با استرس با واسطهگری مهارتهای تحصیلی در دانشآموزان دارای رفتارهای پرخطر
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل علی خطرپذیری اجتماعی، تحصیلی و هیجانی مبتنی بر شیوههای فرزندپروری، هیجانخواهی، سبکهای مقابله با استرس با واسطهگری مهارتهای تحصیلی در دانشآموزان دارای رفتارهای پرخطر انجام گرفت. روشها: این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی و به طور ویژه از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری تحقیق را کلیه دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه دوم شهر کرج در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل داد که به روش تصادفی چند مرحلهای، 300 نفر از میان آنها انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامههای رفتارهای پرخطر زادهمحمدی و همکاران، رفتارهای خطرپذیری اجتماعی، تحصیلی و هیجانی Kilgus و همکاران، شیوههای فرزندپروری Bamrind، سبکهای مقابله با استرس Andler و Parker، هیجانخواهی Zuckerman و همکاران و مهارتهای تحصیلی شعبانی و همکاران استفاد شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل معادلههای ساختاری در نرمافزارهای SPSS و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: مدل پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار بود. شیوههای فرزندپروری، هیجانخواهی و راهبردهای مقابله با استرس به صورت مستقیم با خطرپذیری اجتماعی، تحصیلی و هیجانی ارتباط داشت. شیوههای فرزندپروری، هیجانخواهی و راهبردهای مقابله با استرس به صورت غیر مستقیم و با واسطه متغیر مهارتهای تحصیلی، با خطرپذیری اجتماعی، تحصیلی و هیجانی مرتبط بود. نتیجهگیری: یافتههای سازگار با مدل مفهومی حاکی از آن است که شیوههای فرزندپروری، هیجانخواهی و راهبردهای مقابلهای استرس، به صورت غیر مستقیم با رفتارهای خطرپذیر، از طریق مهارتهای تحصیلی رابطه دارند. همچنین، شیوههای فرزندپروری، هیجانخواهی و راهبردهای مقابله با استرس به صورت غیر مستقیم و با واسطه متغیر مهارتهای تحصیلی با خطرپذیری مرتبط میباشند که این نتایج دارای کاربردهای نظری و عملی در طراحی برنامههای پیشگیرانه درباره خطرپذیری دانشآموزان است و باید مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خطرپذیری، شیوههای فرزندپروری، هیجانخواهی، سبکهای مقابله با استرس، مهارتهای تحصیلی، رفتارهای پرخطر
عنوان انگلیسی
Development of a Causal Model of Social, Academic, and Emotional Risk-Taking based on Parenting Styles, Sensation-Seeking, Stress Coping Styles Mediated by Academic Skills in Students with High-Risk Behaviors
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The aim of this study was to develop a causal model of social, academic, and emotional risk-taking based on parenting styles, sensation-seeking, stress coping styles with mediation of academic skills in students with high-risk behaviors. Methods: This research was descriptive-correlational and especially, structural equation modeling (SEM). The statistical population of the study was all male and female high school students in the city of Karaj, Iran, in the academic year 2019-2020, from which 300 people were selected by multi-stage random sampling method. To collect data, the Iranian Adolescents Risk-Taking Scale of Zadeh Mohammadi et al. (2011), Social, Academic, and Emotional Behavior Risk Screener (SAEBRS) of Kilgus et al. (2014), Baumrind Parenting Styles Questionnaire (PSQ) (1991), Andler and Parker Coping Inventory for Stressful Situations (CISS) (1990), Zuckerman et al. Sensation Seeking Scale (SSS), and Academic Skills Questionnaire of Shabani et al. were used. Data were analyzed by structural equation analysis via SPSS and AMOS software. Findings: The proposed model had a good fit. Parenting styles, sensation-seeking, and stress coping strategies were directly related to social, academic, and emotional risk-taking. Parenting styles, sensation-seeking, and stress coping strategies were indirectly related to social, academic, and emotional risk-taking through the variable of academic skills. Conclusion: Findings consistent with the conceptual model suggest that parenting styles, sensation-seeking, and stress coping strategies are indirectly related to risky behaviors through academic skills. Moreover, parenting styles, sensation-seeking, and stress coping strategies are indirectly related to risk-taking through the variable of academic skills. These results have theoretical and practical applications in designing prevention programs about students' risk-taking and should be considered.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Risk-taking, Parenting practices, Excitement, Stress coping styles, Academic skills, High-risk behaviors
نویسندگان مقاله
لیلا امیریان | Leila Amirian
PhD Student, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
عزتاله قدمپور | Ezatolah Ghadampour
Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran
استاد، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
محمد عباسی | Mohammad Abbasi
Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
نشانی اینترنتی
http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-155-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات