این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۱۹۹-۲۰۵

عنوان فارسی بررسی ارتباط افسردگی، اضطراب و استرس با حمایت اجتماعی و رضایت از زندگی در مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم با فشارها و چالش‌های مهمی مواجه می‌باشند که ممکن است آن‌ها را در معرض مشکلات روان‌شناختی متفاوتی قرار دهد و منجر به گرایش بیشتر آن‌ها در استفاده از رفتارهای پرخاشگرانه و استفاده کمتر از خدمات درمانی و برنامه‌های ارایه شده برای کودکان شود. این امر تأثیر منفی بر رشد کودک دارد و موجب رفتارهای مخرب بیشتری در آن‌ها می‌شود. پژوهش حاضر به بررسی ارتباط افسردگی، اضطراب و استرس با حمایت اجتماعی و رضایت از زندگی به طور هم‌زمان در مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم پرداخت.. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی- مقطعی، 47 نفر از مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم به صورت در دسترس انتخاب شدند و پرسش‌نامه‌های اضطراب، افسردگی، استرس، حمایت اجتماعی و رضایت از زندگی را تکمیل کردند. یافته‌ها: ضریب همبستگی Pearson نشان داد که بین نمره رضایت از زندگی با نمرات افسردگی، اضطراب و استرس ارتباط معنی‌داری وجود نداشت (050/0 < P) و بین نمره حمایت اجتماعی با نمرات افسردگی (020/0 = P)، اضطراب (040/0 = P) و استرس (020/0 = P) رابطه معکوس معنی‌داری مشاهده شد. همچنین، بین نمره رضایت از زندگی و حمایت اجتماعی رابطه مستقیمی وجود داشت (323/0 = r، 010/0 = P). نتیجه‌گیری: افزایش حمایت اجتماعی مادران کودکان مبتلا به اوتیسم، منجر به افزایش رضایت از زندگی و کاهش افسردگی، اضطراب و استرس آن‌ها می‌شود. ارتقای حمایت اجتماعی این مادران ضروری به نظر می‌رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله افسردگی، اضطراب، استرس، حمایت اجتماعی، رضایت از زندگی، اختلال طیف اوتیسم

عنوان انگلیسی The Study of Relationship between Depression, Anxiety, and Stress with Social Support and Life Satisfaction in Mothers of Children with Autism Spectrum Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Background: Mothers of children with autism spectrum disorder (ASD) face significant pressures and challenges that may expose them to different psychological problems and can lead to their greater propensity to use of aggressive behaviors and less use of health services and programs offered to these children. This has a negative impact on the child's development and leads to more disruptive behaviors. Therefore, the present research studies the relationship between depression, anxiety, and stress with social support and life satisfaction in mothers of children with ASD. Methods: In this cross-sectional descriptive-analytical study, 47 mothers of children with ASD were selected by convenience sampling and completed the questionnaires of anxiety, depression, stress, social support, and life satisfaction. Findings: Pearson correlation coefficient showed that there was no relationship between life satisfaction score with depression, anxiety, and stress scores (P > 0.05) and there was a significant negative relationship between social support score with depression (P = 0.020), anxiety (P = 0.040), and stress (P = 0.020) scores. Moreover, there was a direct relationship between life satisfaction score and social support (P = 0.010, r = 0.323). Conclusion: Increase of social support for mothers of children with ASD leads to their increased life satisfaction and decreased depression, anxiety, and stress. Improving the social support of these mothers seems necessary.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Depression, Anxiety, Stress, Social support, Life satisfaction, Autism spectrum disorder

نویسندگان مقاله هدا نریمان |
Students Research Committee, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

اکبر حسن‌زاده |
Assistant Professor, Department of Biostatistics, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
استادیار، گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

امیر قمرانی |
Assistant Professor of Psychology and Teaching Children with Special Needs, Isfahan University, Isfahan, Iran
استادیار، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

مریم عمیدی مظاهری |
Associate Professor, Department of Health Education and Promotion, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
دانشیار، گروه آموزش و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-31&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات