این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۹۳-۱۰۰

عنوان فارسی اثربخشی درمان وجودگرایی معنویت‌محور و درمان مثبت‌نگری وجودگرا بر تاب‌آوری زنان سالمند
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان وجودگرایی معنویت‌محور با درمان مثبت‌نگری وجودگرا بر تاب‌آوری زنان سالمند انجام گردید. روش‌ها: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با سه گروه بود که در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون همراه با گروه شاهد انجام شد. جامعه آماری تحقیق را زنان سالمند مراجعه‌کننده به مراکز خدمات جامع سلامت شهر اصفهان تشکیل دادند. نمونه‌ها شامل 36 نفر بود که به صورت هدفمند و بر مبنای معیارهای ورود، از بین زنان سالمند تحت پوشش مراکز مذکور انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه شاهد (هر گروه 12 نفر) قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، مقیاس تاب‌آوری (Connor-Davidson Resilience Scale یا CD-RISC) بود که در مراحل پیش‌‌آزمون و پس‌آزمون توسط شرکت‌کنندگان هر سه گروه تکمیل گردید. داده‌های به دست آمده با استفاده از آزمون ANCOVA در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: بر اساس نتایج آزمون ANCOVA، تفاوت معنی‌داری بین درمان وجودگرایی معنویت‌محور در نمرات تاب‌آوری مرحله پس‌آزمون با گروه شاهد وجود داشت (01/0 > P). با توجه به تفاوت میانگین‌های سه گروه، نتایج آزمون تعقیبی Bonferroni نشان داد که بین درمان وجودگرایی معنویت‌محور و درمان مثبت‌نگری وجودگرا و بین درمان مثبت‌نگری وجودگرا و گروه شاهد در تاب‌آوری تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد (050/0 < P). نتیجه‌گیری: درمان وجودگرایی معنویت‌محور، درمان اثربخشی جهت افزایش تاب‌آوری زنان سالمند می‌باشد. آن‌ها با شرکت در جلسات گروهی این درمان، تاب‌آوری بالاتری را برای مقابله با ناملایمات دوران سالمندی به دست آورند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سالمند، وجودگرایی، معنویت، تاب‌آوری، زنان

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Spiritual-based Existential Therapy and Positive Existential Therapy on Resiliency of Elderly Women
چکیده انگلیسی مقاله Background: This study is conducted with the aim of determining the effectiveness of spiritual-based existential therapy and positive existential therapy on resiliency of elderly women. Methods: The present study was a quasi-experimental study with three groups and two stages of pre-test and post-test with control group. The statistical population of the study included all elderly women referred to comprehensive health service centers in Isfahan, Iran. The sample consisted of 36 persons who were selected based on the inclusion criteria among the elderly women referred to the mentioned centers and were randomly assigned into two experimental and one control group (n = 12 each). The study instrument included Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC) that was completed in pretest and posttest phases by the three groups. The collected data were analyzed using analysis of covariance (ANCOVA) through SPSS software. Findings: The ANCOVA results revealed that there was a significant difference between spiritual-based existential therapy and control group in resiliency (P < 0.001). Due to the differences in the mean values of the three groups, Bonferroni post hoc test showed that there was no significant difference between spiritual-based existential therapy and positive existential therapy and between positive existential therapy and control group (P > 0.050). Conclusion: Spiritual-based existential therapy is an effective treatment to increase resiliency in elderly women. Elderly women, by participating in group sessions of spiritual-based existential therapy, gain higher resilience against adverse effects of the elderly stage.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Elderly, Existential, Spirituality, Resilience, Women

نویسندگان مقاله افسانه سرتیپ‌زاده | Afsaneh Sartipzadeh
PhD Candidate, Department of Psychology, School of Educational Sciences and Psychology, Isfahan (Khorasgan) Branch Islamic Azad University, Isfahan, Iran
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

محسن گل‌پرور | Mohsen Golparvar
Associate Professor, Department of Psychology, School of Educational Sciences and Psychology, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

اصغر آقایی | Asghar Aghaei
Professor, Department of Psychology, School of Educational Sciences and Psychology, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
استاد، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-15&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات